Ramadhân, del 2
Publicerat: 2010-07-30, 18:52:09 | Ramadhân | Direktlänk | Kommentarer: 0
En plikt
Fastan är en plikt som Allâh ålade varje muslim som har förstånd och har uppnått puberteten. Allâh säger, "Troende! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er, så att ni må frukta." (2:183)
Den tid på året då fastan blir obligatorisk är månaden Ramadân. Allâh säger, "Månaden Ramadân i vilken Qur’ânen uppenbarades, en vägledning för människorna, i vilken vägledningen klargörs och en måttstock ges med vilken rätt kan mätas och skiljas från orätt. Den av er som ser månens nytändning skall fasta månaden ut."(2:185)
Fastan i månaden Ramadân är en av Islâms pelare. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade, "Islâm är byggt på fem: trosbekännelsen att det inte finns någon gud utom Allâh och att Muhammad är Allâhs sändebud, att förrätta bönen, att betala allmosan, att vallfärda till Huset och att fasta Ramadân."
Fastan i månaden Ramadhân är en av Islâms pelare. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade: "Islâm är byggt på fem: trosbekännelsen att det inte finns någon gud utom Allâh och att Muhammad är Allâhs sändebud, att förätta bönen, att betala allmosan, att vallfärda till Huset och att fasta Ramadhân." (al-Bukhari och Muslim) Så den som avsiktligt bryter sin fasta i månaden Ramadhân utan någon giltig Islâmisk ursäkt, har förstört en av Islâms pelare och utsatt sig själv för en stor fara. Personen som fastar avstår från mat, dryck och sexuellt umgänge med sin make/maka - samtidigt som han avser dyrkan med det - från gryningen till solnedgång. Så när solen går ner, blir alla dessa handlingar åter igen tillåtna för honom.
Allâh säger, "Nattetid under fastan är det tillåtet för er att komma nära era hustrur. De är en klädnad för er och ni är en klädnad för dem." (2:187) Allâh säger i samma vers, "Och ni får äta och dricka till dess den vita strimman av gryningsljuset kan urskiljas mot nattens mörker." (2:187)
Avsikten (An-Niyyah)
Du ska veta att avsikten att utföra obligatorisk fasta ska ske innan den sanna gryningen. Detta är i enlighet med Profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) uttalande: "Den som inte avser att fasta innan det är Fadjr, för han finns det ingen fasta." [Abu Dâwûd (nr.2454), Ibn Khuzaimah (nr.1933), al-Bayhaqî (4/202), an-Nasâ´î (4/196) och at-Tirmidhî (nr.730)] Han sade också: "Den som under natten inte avser att fasta, för han finns det ingen fasta." [an-Nasâ´î (4/196), al-Bayhaqî (4/202), Ibn Hazm (6/162)]
Platsen för avsikten är hjärtat, att uttala det med tungan är en innoviation (bid´ah) och vilsefarelse, även om folk tror att det är en bra sak. Nödvändigheten är att ha avsikt just från natten är ett undantag för den obligatoriska fastan eftersom Budbäraren (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) brukade komma ill `A´ishah (radhî Allâhu ´anha) vid andra tillfällen än i Ramadhân och sade: "Har du någon mat? Om inte, så fastar jag." (Muslim nr.1154) Så detta gäller den frivilliga fastan och visar att kravet på att ha avsikt innan den sanna gryningens nalkande gäller den obligatoriska fastan - Allâh (subhanahu wa ta´âlâ) vet bäst.