Domen för att ha kläder under anklarna
Publicerat: 2010-10-14, 23:30:39 | Klädsel | Direktlänk | Kommentarer: 9


Kommentarer
En kommentar från: Anonym

Salamo 3aleykom Systrar! Denna hadith ni har tagit upp är helt taget ur sitt sammanhang. Det räcker inte bara med att läsa hadithen rakt av och sedan tolka det på direkten. Man måste förstå historian och syftet bakom detta. Anledningen till att Profeten Muhammed (sws) sa detta var pga. att det förr i tiden ansågs vara flott att ha kläder som släpades på marken. Det var ett sätta att visa sin rikedom på och var väldigt högmodigt och arrogant. Det profeten sws syftade på var just sättet att visa högmod och skryta om sin rikedom på det sättet. Om man har kläder under anklarna, med en annan avsikt än denna så är denna hadith inte riktat mot denne. Och i samhället vi lever i idag finns inga sådanna normer.



Wa'Alllahu a3lam. Må gud förlåta mig om något av det jag sagt är felaktigt.

2010-11-22 | 23:09:04
En kommentar från: Dawahsisters

Wa aleik assalam!



Om man har det av högmod så bestraffas man med tre bestraffningar som nämnts ovan, men sen nämns det även en hadith om den som som bär det allmänt, alltså utan högmod och då är inte straffet tre utan ett (Elden).



“Det av höftskynket (Izâr) som är under anklarna är i elden.”

(al-Bukhârî [5787])



“Håll dig borta från Isbâl! Det hör till arrogans.”

(Abû Dâwûd [4084] och Ahmad [5/36])



Så vare sig du har på dig det av högmod eller ej så är det förbjudet.



Dessutom så vet vi att profeten (salla Allahu aleyhi wa sallam) inte bar byxorna under anklarna, faktum var att hans kläder hamnade vid mitten av hans smalben.. ska vi inte följa hans sunnah och lämna det han förbjudit oss till?



Allah (´azza wa djall) säger att den som lyder profeten lyder Honom.



Allahu a´lem.

2010-11-23 | 00:07:26
URL: http://dawahsisters.blogg.se/
En kommentar från: Dawahsisters

Även om du inte har det av arrogans så hör handlingen till arrogans.

2010-11-23 | 00:09:02
URL: http://dawahsisters.blogg.se/
En kommentar från: Anonym

Jag tror att vi alla kan hålla med om att i dagens samhälle förknippar man inte alls kläder under anklarna med arrogans och högmod. Därför är detta inte en aktuell fråga för oss. Denna hadith handlar inte om just "kläder under anklarna" utan det hela handlar om arrogans. Hadithen syftar på arrogans och inte just längden på klädesplagg. Om vi i dagens samhälle använder något annat som tyder på arrogans och högmod, så kan vi då använda oss av just denna hadith och förstå att detta då skulle vara otillåtet i islam. Låt oss ta ett konkretare exempel. Om det skulle vara så att vi i dagens samhälle skulle gå runt med tiaror på huvudet som ett sätt att visa sin rikedom på, och om detta skulle uppfattas som arrognt och högmodigt av andra, ja då skulle detta vara haram för oss att göra.



Islam är en religion som folk i flera århundranden har följt. Folk från olika stammar, olika tider och helt olika samhällen. Anledningen till att 2/3 av Islam är "otydligt" är just för att man ska kunna anpassa religionen efter tid och plats. Saker som var aktuella i saudiarabien för 500 år sedan är inte aktuellt i dagens samhälle i Sverige. Sen finns det 1/3 av Islam som är hur tydlig som helst, och som alla sorts samhällen har haft som samma plikt. Som t.ex bönen, fatsan osv. Men andra frågor är inte lika tydliga, och det är just för att vi ska kunna anpassa dom efter tid och plats.



Som sagt, allahu a3lam om det är något jag har sagt som är felaktigt. Men det jag har skrivit är ganska logiskt tänkande.

2010-11-23 | 15:24:31
En kommentar från: Dawahsisters

And the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The izaar of the believer should come to mid-calf, but it does not matter if it comes between (that point) and the ankle.”



Varför ska vi anpassa oss till dagens samhälle? Om profeten säger ha byxorna över anklarna då lyder vi honom i detta. För lydnad till profeten är lydnad till Allah.



Som sagt.. alla hand uttalandet gällande att ha byxorna under anklarna nämned inte alltid i samband med högmod och arrogans. Så vare sig du gör det med eller utan så är det en otillåten handling.



Vi vet att vi måste älska Allah och profeten mer än oss själva, ska vi då inte sträva efter att efterlika den bästa muslimen, vår profet (salla Allahu aleyhi wa sallam)?



Han hade hans klädesplagg över anklarna, låt oss då följa honom i detta.



Ska kvinnan kanske också anpassa sig efter dagens samhälle och ta av sig slöjan?



Islam är inte alls otydlig, och om det är så att dit finns tveksamheter så lämnar man dessa.



On the authority of Abu'Abdullah al Nu'man bin bashir, radiyallahu'anhu who said that the Prophet(sallalahu aleyhi wa sallam ) Said: That which is lawful(HALAL) is plain and that which is unlawful(HARAM) is plain and between the two of them are doubtful matters. About which not many people know. Thus he who avoids doubtful matters clears himself in regard to his religion and his honor. But he who falls into doubtful matters falls into that which is unlawful like the sheperd who pastures around a sanctuary, all but grazing therein. Truly every King has a sanctuary and truly Allah's sanctuary is His prohibitions.



Also:



The prophet (sallalahu aleyhi wasallam) Said Leave that which makes you doubt for that which does not make you doubt.

2010-11-24 | 00:16:50
URL: http://dawahsisters.blogg.se/
En kommentar från: Anonym

Min syster. Du kan inte jämföra hijaben som är en FARD med byxor över anklarna som är SUNNAH.



”Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brorssöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet. Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Gud i ånger [över era fel och synder]; kanske skall det gå er väl i händer!” [An- Nour;31]



Det här är en vers ur koranen som tydligt säger att vi ska täcka oss, alltså är det ett måste, spelar ingen roll vilket samhälle vi bor i, hijaben skam an inte anpassa.



Rätta mig om jag har fel men det finns inga verser i koranen som säger att mannen måste ha byxor över anklarna.



Som syster ovan sa så var byxor över anklarna tecken på arrogans och högmod under profeten (saw) tid, därför undvek dem det. Men nu så betyder detta ingenting, och som systern även sa så ska man anpassa sig efter tid och plats så länge det inte strider mot religionen, vilket jag faktiskt inte tror att det gör i det här fallet.



Tvivlar starkt på att en man som hr byxor över anklarna älskar profteten mer än vad en man som har byxor under anklarna gör. Visst vill vi följa profetens sunnah, och det gör vi i de flesta fallen. Men att man inte följer allt behöver inte betyda att man älskar honom mindre.



Sedan så tycker jag att vi ska sluta fokusera oss på småsaker och följa grundreglerna först. Vad betyder det om en kvinna bär hijan och en man byxor över anklarna om ingen av de ber? SubhanAllah, vi måste sluta haka upp oss på sådana saker och titta på det absolut viktigaste.



Wa Allahu Alem! Salam

2010-11-24 | 14:22:34
En kommentar från: Akh

Bismillah



"Säg(Muhammad): Om ni älskar Allâh så följ mig, då kommer Allâh att älska er" [3:31] - Denna vers är ett klart bevis för att det är obligatoriskt att följa profeten('alayhisalaam) som vi är eniga om.



En annan sak vi är eniga om är att Allâh har lovat att bevara Koranen tills domedagen. Det med profetens sunnah(Salallahualayhiwasallam) eftersom versen tyder på att Koranen som bevaras tills domedagen beordrar att följa sunnan. Om koranen följs tills domedagen gör hans(profetens) sunnah det(salallahu'alayhiwasallam)



Det står ingenstans i Koranen nej, likaså står det inte hur man ska be. För att det är profeternas(alayhumusalam) jobb att lära folket det. Det finns verser som tyder på det; "Så följ mig"[3:31]



"'Vi hör och vi lyder' Det är dem som är de segerrika" [24:51-52]. - Det är en sann troende! Profeten(salallahualayhiwasallam) har beordrat!: "Om ni älskar Allâh så följ mig" [3:31].



Han('alayhisalaam) har även sagt, "Han som handlar med någon som icke överensstämmer med det vi beordrat, kommer att få det bortstött".(Muslim)



Haditherna förklarar tydligt om anklarna! "Vi hör och vi lyder!" [24:51-53].



Att efter innovera genom att släppa under anklarna är inte med profetens(salallahualayiwasllams) beordring, detta inträffade efter. Bevisen är klara så frukta Allâh! "Han som handlar med någon som icke överensstämmer med det vi beordrat.."(muslim)- Han(alayhisalam) snarare varnade för att ha dem under anklarna!



"Sedan så tycker jag att vi ska sluta fokusera oss på småsaker och följa grundreglerna först" - Jag svär vid Allâh, ni fokuserar er inte på grundregler! "Vet! att ändast Allâh har rätt att dyrkas" [Surah Muhammad: 19]. - Detta är ett bevis för att veta Tawhid först. Vet du vad tawhid al ululiya är? Tawhid arububiya? Tawhid asma wa sifat? Om du nu gör det med mer än 10 min dars av någon, så fråga dig själv. De jag lär mig av, brukar dem ta grunderna först? Eller pratar de om annat att börja med? Profeten('Alayhisalam) kallade folk till tawhid i 13 år och han dog med det genom att förbanna judar och kristna som gjorde deras profeters gravar till moskeer. Tänk från hjärtat och frukta bida' för att änglarna kommer att stoppa personen från al-Hawd på domedagen. Han får ej dricka! Då säger dem till profeten(salallahualayhiwasallam) som är förvånad, "Du vet inte vad de hittade på efter dig". Som svar av profeten(salallahualayhiwasallam) "Su7kan"... 'Försvinn, ta bort dem'. Och att släppa under anklarna är påhitt efter honom.



Må Allâh vägleda oss alla.



Wallahu alem.



2010-11-24 | 22:40:20
En kommentar från: Dawahsisters

Om profeten (salla Allahu aleyhi wa sallam) säger att straffet är Elden, anser du det då vara en liten sak? Elden?



Ibn Radjab: Harâm är det som förbjuds och nämns i samband med ett strängt straff. (al-Djâmi' al-'Ulûm wal-Hikam 342)



Sen vet jag inte hur du resonerar, men vi vet väl alla att alla förbud och påbud inte bara finns i koranen utan även i profetens uttalande!



Känns väldigt upprepande nu men Allah säger att profeten inte tala av eget begär utan all hans tal är uppenbarade uppenbarelser från vår Herre.



Så om han förbjuder någonting så innebär det att Allah har förbjudit det.



“Det av höftskynket (Izâr) som är under anklarna är i elden.”

(al-Bukhârî [5787])



Det innebär att kläder under anklarna är förbjudna. Dessutom vet vi alla att vår profet inte var arrogant eller högmodig, hur kommer det sig att han inte hade kläderna under anklarna?



as-Sa'di: Profeternas Sunnah hör till Allâhs uppenbarelse. (Taysir-ul-Karim, sid. 818)



Denna handling hör inte till vår Sunnah, profeten praktiserade inte detta likaså gjorde inte de bästa muslimerna det (Salaf).



Man följer Sunnahn i allt, man plockar inte det som passar ens egna begär och lämnar det andra.



Al-Fawzan: Att lyda Allâh innebär att underkasta sig Hans befallningar och undvika Hans förbud. (Sarh al-Qawa'id al-Arba'ah. sid. 8)



Du lyder Honom i alla tider och inom alla frågor. Islam är gjort för alla tider, alla länder, alla samhällen och för hela mänskligheten.



Har vi nu rätt att säga att det inte hör till det samhället vi lever i nu? Vet vi bättre än Allah? Allah vet det förutbestämda, Han visste vad som skulle ske, Han visste om alla tider. Han är den Vise.



Varför ska man hela tiden ifrågesätta allt, kan vi inte bara ta det och göra vårt bästa i att handla utmed det? Kan vi inte sätta vår tillit till Allah, lyda Honom?



al-Fawzan: Du kan aldrig övertyga en person som inte vill ha sanningen. (Sharh-ud-Durrah, sid. 224)

2010-11-24 | 22:41:03
URL: http://dawahsisters.blogg.se/
En kommentar från: Abu Adam

Om det hade varit sunnah att inte ha kläderna över anklarna, varför nämnde Profeten sallallahu Alayhi wa salam ett straff för den som har det?



Vi som muslimer är förpliktiga att följa Quran och Sunnah utan att ifråga sätta. [2:258] Vi hör och vi lyder.



Och det som Profeten sallallahu Alayhi wa salam kom med, är utan tvekan från Allah. Eftersom Profetens sallallahu alayhi wa salam ord är uppenbarelse se Surah Najm vers 3-4



Och det är MYCKET farligt att göra det Profeten sallallahu alayhi wa salam har förbjudit.

"And whatsoever the Messenger (Muhammad SAW) gives you, take it, and whatsoever he forbids you, abstain (from it) , and fear Allâh. Verily, Allâh is Severe in punishment. " (59.7)



Så var försiktig med att göra saker halaal som Allah och hans Profet har haraam.



2010-11-29 | 03:18:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback


RSS 2.0