Fatwa- Blodprov
Publicerat: 2010-07-31, 20:24:36 | Kommentarer: 1
Fråga: En person blev tvungen att gå till sjukhuset under Ramadân då han fastade, när han kom dit så tog de blodprover och liknande från honom, är detta något som nollställer hans fasta?
Svar: Om det blodet som togs från honom anses vara lite så behöver han inte ta igen fastan för den dagen. Om det däremot togs ut mycket blod så skall han ta igen den dagen för att vara på den säkra sidan och undvika meningsskiljaktigheterna som finns bland de lärda i frågan.
Fatâwâ al-Lajnah ud-Dâ’imah (10/263)
Ramadhân, del 3
Publicerat: 2010-07-31, 20:19:07 | Kommentarer: 0
Att fördröja suhûr – måltiden innan fadjr
Det är rekommenderat att fördröja suhûr till strax innan Fadjr. Anas (radhî Allâhu 'anh) rapporterade från Zayd ibn Thâbit att han sade: "Vi åt suhûr tillsammans med Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam), sedan reste han sig för bönen." Jag frågade: "Hur mycket tid fanns det mellan adhân och suhûr? Han sade: "Intervallen var tillräckligt lång för att kunna recitera femtio Aayât." [al-Bukhârî (4/118) och Muslim (nr. 1097)] Allâhs Budbärare (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) betonade i ett påbud att den som önskar fasta skall inta suhûr, så han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade: "Den som önskar fasta, låt då honom äta någonting som suhûr." [Ibn Abî Shaibah (3/8), Ahmed (3/438) och al-Bazzar (1/465). (Hasan)]
Han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade: "Inta suhûr för det finns välsignelse i den." [al-Bukhârî (4/120) och Muslim (nr. 1095)] Sedan förklarade han suhûrs värde för hans Ummah, han sade: "Skillnaden mellan vår fasta och Bokens Folks fasta är att äta suhûr." [Muslim (nr. 1096)] Han uppmanade oss att inte lämna den, han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade: "Suhûr är en välsignad måltid, så lämna den inte, även om en av er bara tar en klunk vatten, eftersom Allâh skickar välsignelse och Hans änglar söker förlåtelse för dem som intar sin suhûr." [Ibn Abî Shaibah (3/8), Ahmed (3/12 och 44)] Han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade: "Inta suhûr även om det bara är ett klunkvatten." [Abu Ya’lâ (nr. 3340)]
Fatwa- Att spy
Publicerat: 2010-07-30, 19:38:04 | Kommentarer: 0
Fråga: Är det obligatoriskt att ta igen fastan om man råkar spy under dagen i Ramadân?
Svar: Det avbryter inte den personens fasta och det är inte obligatoriskt att han skall ta igen den dagen, för att Profeten (sallallahu aleyhi wa sallam) sade: ”Den som råkar spy behöver inte ta igen den dagen och den som avsiktligt spyr måste ta igen den dagens fasta.” Berättad av Imam Ahmad och författarna av as-Sunan med en autentisk berättarkedja.
Fatâwâ al-Lajnah ud-Dâ’imah (10/255)
Ramadhân, del 2
Publicerat: 2010-07-30, 18:52:09 | Kommentarer: 0
En plikt
Fastan är en plikt som Allâh ålade varje muslim som har förstånd och har uppnått puberteten. Allâh säger, "Troende! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er, så att ni må frukta." (2:183)
Den tid på året då fastan blir obligatorisk är månaden Ramadân. Allâh säger, "Månaden Ramadân i vilken Qur’ânen uppenbarades, en vägledning för människorna, i vilken vägledningen klargörs och en måttstock ges med vilken rätt kan mätas och skiljas från orätt. Den av er som ser månens nytändning skall fasta månaden ut."(2:185)
Fastan i månaden Ramadân är en av Islâms pelare. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade, "Islâm är byggt på fem: trosbekännelsen att det inte finns någon gud utom Allâh och att Muhammad är Allâhs sändebud, att förrätta bönen, att betala allmosan, att vallfärda till Huset och att fasta Ramadân."
Fastan i månaden Ramadhân är en av Islâms pelare. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade: "Islâm är byggt på fem: trosbekännelsen att det inte finns någon gud utom Allâh och att Muhammad är Allâhs sändebud, att förätta bönen, att betala allmosan, att vallfärda till Huset och att fasta Ramadhân." (al-Bukhari och Muslim) Så den som avsiktligt bryter sin fasta i månaden Ramadhân utan någon giltig Islâmisk ursäkt, har förstört en av Islâms pelare och utsatt sig själv för en stor fara. Personen som fastar avstår från mat, dryck och sexuellt umgänge med sin make/maka - samtidigt som han avser dyrkan med det - från gryningen till solnedgång. Så när solen går ner, blir alla dessa handlingar åter igen tillåtna för honom.
Allâh säger, "Nattetid under fastan är det tillåtet för er att komma nära era hustrur. De är en klädnad för er och ni är en klädnad för dem." (2:187) Allâh säger i samma vers, "Och ni får äta och dricka till dess den vita strimman av gryningsljuset kan urskiljas mot nattens mörker." (2:187)
Avsikten (An-Niyyah)
Du ska veta att avsikten att utföra obligatorisk fasta ska ske innan den sanna gryningen. Detta är i enlighet med Profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) uttalande: "Den som inte avser att fasta innan det är Fadjr, för han finns det ingen fasta." [Abu Dâwûd (nr.2454), Ibn Khuzaimah (nr.1933), al-Bayhaqî (4/202), an-Nasâ´î (4/196) och at-Tirmidhî (nr.730)] Han sade också: "Den som under natten inte avser att fasta, för han finns det ingen fasta." [an-Nasâ´î (4/196), al-Bayhaqî (4/202), Ibn Hazm (6/162)]
Platsen för avsikten är hjärtat, att uttala det med tungan är en innoviation (bid´ah) och vilsefarelse, även om folk tror att det är en bra sak. Nödvändigheten är att ha avsikt just från natten är ett undantag för den obligatoriska fastan eftersom Budbäraren (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) brukade komma ill `A´ishah (radhî Allâhu ´anha) vid andra tillfällen än i Ramadhân och sade: "Har du någon mat? Om inte, så fastar jag." (Muslim nr.1154) Så detta gäller den frivilliga fastan och visar att kravet på att ha avsikt innan den sanna gryningens nalkande gäller den obligatoriska fastan - Allâh (subhanahu wa ta´âlâ) vet bäst.
Hadith
Publicerat: 2010-07-30, 17:04:52 | Kommentarer: 0
Yazîd bin Abî Maryam (radhiya Allâhu ´anh) sade:
”Under tiden som jag gick till fredagsbönen hann ´Ubâyah bin Rifâ´ah bin Râfi´ (radhiya Allâhu ´anh) ikapp mig och sade: ”Gläd dig! Dessa steg tar du för Allâhs sak. Jag hörde Abû ´Abs säga: ”Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:
”Den som får sina fötter neddammade för Allâhs sak kommer att få dem skyddade från Elden.”
(Rapporterad av at-Tirmidhî och al-Bukhârî)
Hadith
Publicerat: 2010-07-29, 22:53:32 | Kommentarer: 0
”Den som utför [dessa] fem [handlingar] under en dag, skriver Allâh ned bland paradisets folk: besöker den sjuke, bevittnar begravningsbönen, fastar en dag, beger sig till fredagsbönen och befriar en slav.”
(Rapporterad av Ibn Hibbân i ”as-Sahîh”)
Hadith
Publicerat: 2010-07-29, 22:49:01 | Kommentarer: 0
”De fem [obligatoriska] bönerna, en fredag till en annan fredag och en Ramadhân till en annan Ramadhân stryker bort [de synder] däremellan så länge de stora synderna undviks.”
(Rapporterad av Muslim och andra)
Fyra innan Dhuhr och fyra efter
Publicerat: 2010-07-29, 17:09:30 | Kommentarer: 0
Mu‘ammal bin al-Fadhl berättade för oss: Muhammad bin Shu´ayb underrättade oss, från an-Nu´mân, från Makhûl, från ´Anbasah bin Abî Sufyân som berättade att profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) hustru Umm Salamah berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:
“Den som slår vakt om fyra Rak´ât innan Dhuhr och fyra Rak´ât efteråt, är förbjuden för Elden.”
FÖRKLARING
“Den som slår vakt…” - Det vill säga förrättar dem kontinuerligt och ständigt.
“… och fyra Rak´ât efteråt…” - Det vill säga två Rak´ât som är starkt rekommenderade och två Rak´ât som är [endast] rekommenderade. Det är bättre att de förrättas med två Taslîm.
“… är förbjuden för Elden.” - Det vill säga att Allâh kommer att förbjuda honom för Elden. I en annan formulering sägs det:
“… kommer inte att röras vid av Elden.”
I en annan formulering sägs det:
“… förbjuds av Allâh för Elden.”
I en annan formulering sägs det:
“… kommer Allâh att förbjuda hans kött för Elden.”
Det finns delade uppfattningar om dess betydelse. Betyder det att personen inte alls kommer in i helvetet? Eller att Elden inte kommer att bränna honom i fall han hamnar i den? Eller att Elden inte kommer att bränna hela honom till skillnad från vissa kroppsdelar? Detta stämmer överens med den autentiska hadîthen:
“… och det är förbjudet för Elden att äta kroppsdelarna som man gör Sudjûd på.”
Sålunda nämns helheten då det egentligen, som en metafor, endast är delar som är avsedda.
Däremot är det bättre att tolka hadîthen utmed det uppenbara och att Allâh (ta´âlâ) förbjuder Elden att bränna personen överhuvudtaget. Allâhs gåvor är vidare, barmhärtigare och allmännare.
Hadîthen bevisar att det är starkt rekommenderat att förrätta fyra Rak´ât innan Dhuhr och fyra Rak´ât efteråt. Denna lockelse räcker för att uppmuntra till handlingen.
Det är uppenbart att det räcker att man endast förrättar fyra Rak´ât innan Dhuhr och fyra Rak´ât efteråt en gång för att undkomma Elden, men at-Tirmidhî, Abû Dâwûd och andra rapporterade hadîthen som:
“Den som slår vakt…”
Sålunda är Elden endast förbjuden för den som slog vakt om handlingen.
Ramadhân, del 1
Publicerat: 2010-07-29, 16:44:01 | Kommentarer: 0
Abu Hurayrah (radhî Allâhu 'anh) rapporterade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) sade, "Ramadân har kommit till er - en helig månad. Allâh har gjort det obligatoriskt för er att fasta. I den (månaden) är Paradisets portar öppna och Helvetets portar är stängda och djävlarna är fastkedjade. I den finns det en natt som tillhör Allâh som är bättre än tusen månader. Den som hindras från dess godhet har blivit berövad."
(Ahmad och an-Nasâ'î (översatt fr. Eng))
Kära syskon, denna hadîth, om den heliga månaden Ramadhâns närmande, är ett glatt budskap till Allâhs rättfärdiga tjänare. Profeten (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) underrättade sina Sahâbah om dess kommande och det var ingen vanlig nyhetsförmedling, utan hans avsikt var snarare att ge dem glada nyheter gällande en magnifik period på året. Profeten (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) förklarade i en hadîth att Allâh har förberett olika sätt till förlåtelse och Hans välbehag för sina tjänare och att dessa sätt är många. Så den som låter förlåtelsen fly från honom eller henne har blivit berövad en enorm fråntagning [av synder].
Taqwâ: Visheten bakom fastan
Och profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade, "Den som inte avstår från falskt tal och att agera i enlighet med det, har Allâh inget behov av att han avstår från sin mat och dryck."
(al-Bukhârî)
Fatwa- Tvätta håret
Publicerat: 2010-07-29, 13:35:56 | Kommentarer: 2
Fråga: En imam i en moské sade till mig att det bryter fastan om man tvättar håret under Ramadân, dvs. under dagen. Anledningen till det sade han var att det kommer in vatten genom hårsäckarna, vad anser ni om detta?
Svar: Att tvätta håret under dagen då man fastar bryter inte fastan och vattnet kommer inte in genom hårsäckarna. Detta uttalande är felaktigt eftersom Profeten (sallallahu aleyhi wa sallam) tvättade sig då han fastade.
Fatâwâ al-Lajnah ud-Dâ’imah (10/254)
Fatwa- Sprutor under fastan
Publicerat: 2010-07-29, 13:31:07 | Kommentarer: 0
Fråga: Är det tillåtet att ta injektionssprutor under dagen i Ramadân, vare sig det är för att ge näring eller för läkemedelssyfte?
Svar: Det är tillåtet att ta medicin med sprutor i muskeln eller venen för den fastande under dagen i Ramadân. Det är däremot inte tillåtet för den fastande att ta energisprutor under dagen i Ramadân, eftersom det räknas som om man har fört i sig mat och dryck. Att ta dessa sprutor räknas som ett sorts fusk som man bryter fastan med. Om man kan ta sprutor i musklerna och venerna på kvällen så är det bättre.
Fatâwâ al-Lajnah ud-Dâ’imah (10/252)
Fatwa- Avse att fasta
Publicerat: 2010-07-28, 20:15:40 | Kommentarer: 0
Fråga: Hur kan en person avse att fasta i månaden Ramadân? Räcker det med att han har vetskap om att månaden Ramadân har infallit så räknas det som en avsikt för resten av dagarna?
Svar: Han måste ha en avsikt med vilja att fasta, han måste även avse att fasta varje natt innan fastan börjar.
Fatâwâ al-Lajnah ud-Dâ’imah (10/246)
Fatwa- Dricka under fastan
Publicerat: 2010-07-28, 20:10:07 | Kommentarer: 1
Fråga: Vad är bestämmelsen för den som avsiktligt dricker under fastan då den fastandes känner av en otrolig trötthet? Måste han ta igen den dagen?
Svar: Den som avsiktligt dricker vatten under dagen i Ramadân nollställer sin fasta och han måste ta igen den dagen som han drack pga. sin enorma trötthet genom att fasta en annan dag samtidigt som han gör tawbah.
Fatâwâ al-Lajnah ud-Dâ’imah (10/248)
Assalam wa aleikom!
Publicerat: 2010-07-28, 20:05:44 | Kommentarer: 2
Assalam wa aleikom!
Ville bara säga att om det är något speciellt ämne ni vill att jag ska ta upp eller om det är någonting ni vill fråga så finns Dawahsisters e-mail längst upp till vänster, så ni får jätte gärna höra av er InshAllah!
Barak Allahu fikum!
([email protected])
Yttersta timmen
Publicerat: 2010-07-27, 22:42:10 | Kommentarer: 0
Berättat av Abu Huraira:
När Profeten höll på att säga något i en samling, kom det en Beduin och frågade honom, ”När kommer den yttersta timmen (Domedagen) att inträffa?’’ Allah’s Budbärare fortsatta att prata så några av de närvarande sa att Allah´s Budbärare hade hört frågan, men att han inte tyckte om det som beduinen hade frågat. En del av de närvarande sa att han inte hade hört frågan. När Profeten var klar med sitt tal, sa han, ”Var är den frågande, som frågade om den yttersta timmen (Domedagen)? ” ...Beduinen sa, ”Jag är här, O Allah´s Budbärare.” Då sade Profeten, ”Då ärlighet har försvunnit, vänta då på den yttersta timmen (Domedagen).” Beduinen sa, ”Hur kommer den att förvinna?” Profeten sa, ”Då makten eller auktoriteten kommer i händerna på opassande personer, vänta då på den yttersta timmen (Domedagen).”
Sahih Bukhari: Volym 1, Bok 3, Nummer 56:
Hadith
Publicerat: 2010-07-27, 17:02:20 | Kommentarer: 0
"Den som fastar Ramadaan på grund av tro och med hopp om Allahs belöning, alla hans tidigare synder är förlåtna."
(Bukhari #37)
Hadith
Publicerat: 2010-07-26, 15:08:44 | Kommentarer: 0
Profeten ( Sallâ Allâhu alayhi wa sallam) sade: "Den som ger mat till en fastande att bryta fastan med får samma belöning som honom utan att den fastandes belöning minskar något".
(At-Tirmithî)
Hadith
Publicerat: 2010-07-26, 15:06:08 | Kommentarer: 1
Profeten ( Sallâ Allâhu alayhi wa sallam) sade: "Den som inte låter bli lögner och handlingar därfter har Allâh inget behov i att han lämnar sin mat och dryck".
(Bukhâri)
Hadith
Publicerat: 2010-07-26, 15:04:37 | Kommentarer: 0
Profeten ( Sallâ Allâhu alayhi wa sallam) sade: "Varje gärning som Adams son utför belönas fråm tio gånger mer och upp till sjuhundra gånger mer". Allah (´azza wa djall) sade: "Förutom fastan för den är åt Mig och Jag belönar för den. Han avstår från sin lust och sin mat för Mig. Den fastande kommer att glädjas två gånger: glädjen då han bryter fastan och glädjen då han möter sin Herre. Och andedräkten från munnen på den fastande luktar godare hos Allâh än doften av mysk".
(Bukhâri, Muslim)
Syster i niqab
Publicerat: 2010-07-26, 00:20:18 | Kommentarer: 2
Allah (´ azza wa djall) säger:
"Men du kommer inte att vinna vare sig judarnas eller de kristnas välvilja, om du inte följer deras väg."
SubhanAllah! De börjar med att förbjuda niqab, vad kommer näst?!
Guds vägledning är den enda sanna vägledningen!
Må Allah göra våra muslimska bröder och systrar starka i sin tro!
Ramadhân [2:185]
Publicerat: 2010-07-25, 15:48:30 | Kommentarer: 0
För att ge människorna vägledning [inleddes] i månaden Ramadan uppenbarelsen av Koranen i vilken vägledningen klargörs och en måttstock ges med vilken rätt kan mätas och skiljas från orätt. Den av er som ser månens nytändning skall fasta månaden ut. Men den som är sjuk eller [stadd] på resa [skall fasta därefter] under motsvarande antal dagar. Gud vill göra det lätt - inte tungt - för er. Håll [fastan under den föreskrivna] perioden och prisa Gud som har väglett er - kanske skall ni visa [Honom] tacksamhet.
[2:185]
Ramadhân [2:184]
Publicerat: 2010-07-25, 15:46:06 | Kommentarer: 0
[Fastan skall vara] ett begränsat antal dagar. Men den av er som är sjuk eller på resa [skall fasta senare] under motsvarande antal dagar och de som har möjlighet skall som offer ge en nödställd att äta. Och den som självmant gör gott utöver vad plikten bjuder, [skall finna att] detta kommer honom själv till godo. Och fastan är för ert väl - om ni visste [hur mycket gott den tillför er]!
[2:184]
Ramadhân [2:183]
Publicerat: 2010-07-25, 15:44:21 | Kommentarer: 0
TROENDE! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er - kanske skall ni frukta Gud.
[2:183]
Ayah [29:45]
Publicerat: 2010-07-25, 14:40:25 | Kommentarer: 0
LÄS VAD som har uppenbarats för dig av denna Skrift och förrätta bönen. Bönen avhåller [den bedjande] från skamlösa handlingar och allt som strider mot rimlighet och förnuft. Men först och störst är åkallandet av Guds namn. Och Gud vet vad ni gör.
[29:45]
Åkallan
Publicerat: 2010-07-24, 23:05:15 | Kommentarer: 0
Berättat av Jabir bin ‘Abdullah:Allahs Budbärare sade,
’’Den som efter att ha lyssnat på Adhan säger, ’Allahumma Rabba hadhihi-d-da’watit-tammati was-salatil qa’imati, ati Muhammadan al-wasilata wal-fadilata, wab’athhu maqman mahmudan-il-ladhi wa’ adtahu’
(Oh Allah! Herre för den perfekta kallan (att inte tillskriva någon partner till Dig) och för den regelbundna bönen som kommer att etableras! Ge Muhammad rätten till förbön och överlägsenhet och skicka honom (på Domedagen) till den bästa och högsta platsen i Paradiset som Du har lovat honom)’ då kommer förbön att bli tillåten för honom på Återuppståndelsens Dag.’’
[Sahih Bukhari: Volym 1, bok 11, nummer 588]
Istikhara- Svenska
Publicerat: 2010-07-24, 20:43:10 | Kommentarer: 0
O Allah! Jag ber Dig om råd genom Din kunskap, jag ber dig om förmåga genom Din förmåga och jag ber Dig om Din enorma ynnest. Ty Du förmår, jag förmår inte, Du vet, jag vet inte, Du är den som känner det fördolda. O Allah! Om Du vet att detta (Här nämner man det man vill be om) är bäst för min religion, mitt liv, och mitt slutliga mål, bestäm det då för mig, underlätta det för mig och välsigna mig i det. Om Du vet att detta (här nämner man det man vill be om) är dåligt för min religion, mitt liv och mitt slutliga mål, vänd det då bort från mig, vänd mig bort från det och bestäm det goda för mig var det än är och gör mig sedan nöjd med det.
Salat-ul Istikhara
Publicerat: 2010-07-24, 20:28:08 | Kommentarer: 0
Zuhr
Publicerat: 2010-07-24, 18:19:24 | Kommentarer: 0
Abdullah ibn Shaqiq sade:
"Jag frågade Aisha om Profetens bön och hon sade;
"Han brukade be fyra rak´at före zuhr och två efter.""
´Asr
Publicerat: 2010-07-24, 02:21:25 | Kommentarer: 0
Aisha återberättar att Profeten (Sallallaahu 'Alayhi wa Sallam) sade:
"Må Allah visa nåd till den som ber fyra innan ´Asr."
[Al-Bukhari]
Fajr
Publicerat: 2010-07-22, 23:11:07 | Kommentarer: 4
"Två rak'ahs innan Fajr bönen är bättre än världen och allt som finns i det."
[Sahih Muslim; 1/501]
Hadith
Publicerat: 2010-07-22, 15:56:03 | Kommentarer: 0
Profeten (Sallallaahu 'Alayhi wa Sallam) sade:
"Om någon av er kommer in i en moské, bör han be två raka'ats innan han sätter sig."
[Al-Bukhari och Muslim]
Witr
Publicerat: 2010-07-22, 15:53:36 | Kommentarer: 0
Profeten (Sallallaahu 'Alayhi wa Sallam) sade:
"Allah har föreskrivit för er en bön (genom vilken Han kan öka din belöning), som Witr, Allah har uppmanat den [witr] åt er under tiden mellan 'Isha' bönen tills gryningen börjar."
[Al-Tirmidhi, 425;]
Nattbön
Publicerat: 2010-07-21, 22:59:58 | Kommentarer: 7
"Den som ber tolv rak'ahs av frivillig bön under dag och natt, kommer Allah att bygga åt denne ett hus i paradiset."
[Sahih Muslim]
"Och under natten vakar de i bön - ömsom faller de ned inför sin Herre, ömsom står de upp."
[25:64]
Profeten (saw) sade: "Den bästa bönen efter den obligatoriska bönen är bönen på natten."
[Muslim, 1163.]
Amr ibn 'Absah rapporterade att Profeten (saw) sade: "De närmaste Herren är till sin slav är i den senare delen av natten, så om du kan vara en av dem som minns Allah på den tiden, så gör det."
(At-Tirmidhi och al-Nisaa'i).
BARA DE tror på Våra budskap som, när de läses högt för dem, faller ned i tillbedjan och lovprisar sin Herre, utan en skymt av högmod; de som avstår från sömn för att med fruktan och hopp åkalla sin Herre och som ger åt andra av det som Vi har skänkt dem för deras försörjning. Ingen människa vet vilka dolda [skatter av] djup glädje som väntar de [troende] som belöning för deras handlingar. [32:15-17]
Men de som fruktade Allah skall vistas i lustgårdar med [porlande] källor och där njuta av det som deras Herre har skänkt dem, därför att de [på jorden] gjorde de det goda och det rätta; de ägnade inte mera än en kort del av natten åt sömn och i den tidiga gryningen bad de om Allahs förlåtelse för sina synder.
[51:15-18]
Hadith
Publicerat: 2010-07-21, 14:49:59 | Kommentarer: 0
"Det första som människor kommer att ställas till svars av sina handlingar på Domedagen är deras bön. Om det är i gott skick, är han framgångsrik och har passerat. Om det är i dåligt skick, har man misslyckats och förlorat. Allah kommer då att säga: "Se om det finns några frivilliga böner som kan kompensera för bristen i hans obligatoriska bön!"
[‘Sahih at-Tirmidhi'; 1/130]
At-Tashahhud, del 2
Publicerat: 2010-07-21, 14:46:18 | Kommentarer: 0
Allāhum-ma salli ’alā Muhammad, wa ’alā āli-Muhammad. Wa bärik ’alā Muhammad wa ’alā āli-Muhammad, kamā sallayta wa bārakta ’alā Ibrāheem wa ’alā āli-Ibrāheem. In-naka hameedum-majeed.
Detta betyder: "Å Allāh, sänd böner över Muhammad och över Muhammads familj, och sänd välsignelser över Muhammad och över Muhammads familj; som Du sände böner och välsignelser över Ibrahim och över Ibrahims familj. Sannerligen är Ni värd all Pris, Glorifierad."
At-Tashahhud, del 1
Publicerat: 2010-07-21, 14:40:04 | Kommentarer: 0
Att kunna at-tashahhuds båda delar.
At-tahiy-yātu-lil-lahi wa-salawatu wa tay-yibatu. As-salāmu ’alan-nabee wa rahmatul-lahi wa barakatuhu. As salāmu ’alaynā wa ’alā ’ibādil-lahis-sāliheen. Ash-hadu al-lā ilaha illal-lah, wa ash-hadu anna Muhammadan ’abduhu wa rasooluh.
Detta betyder: "Alla hälsningar, böner och rena ord är för Allāh. Må Frid och även Allāhs Barmhärtighet och Hans Välsignelser vila över Profeten. Må Frid vila över oss och Allāhs rättfärdiga tjänare. Jag vittnar om att det i sanning inte finns något eller någon annan värd dyrkan utom Allāh, och jag vittnar om att Muhammad är Hans slav och Budbärare."
De obligatoriska bönerna
Publicerat: 2010-07-20, 21:36:34 | Kommentarer: 2
De fem obligatoriska bönerna är:
1. Fajr - Morgonbönen
2. Zuhur - Middagsbönen
3. Assr - Eftermiddagsbönen
4. Magreb - Kvällningsbönen
5. Isha - Kvällsbönen
Nawaqid-ul-Wudhû
Publicerat: 2010-07-20, 21:31:01 | Kommentarer: 2
Saker som upphäver Wudhû (Nawaqid-ul-Wudū’)
De sex handlingarna som nollställer Wudû är:
- Exkrementutsöndring.
- Utsläpp av kroppsvätskor.
- Att förlora medvetandet, pga. sömn, medvetslöshet eller annat.
- Att äta kamelkött.
- Att med handen direkt vidröra könsorganen.
- Samt avfall från Islām – må Allāh skydda oss och alla muslimer från det.
Tvagningens Obligatoriska Moment
Publicerat: 2010-07-20, 21:23:44 | Kommentarer: 5
Tvagningens Obligatoriska Moment
Tvagningens fem obligatoriska moment är:
- Att tvätta händer och underarmar till och med armbågarna.
- Att tvätta ansiktet samt skölja mun och näsa med vatten.
- Att stryka vatten över hela huvudet samt tvätta öronen.
- Att tvätta fötterna till och med anklarna.
- Att utföra tvagningen i föreskriven ordning utan dröjsmål.
Shurut-ul-Wudoo’
Publicerat: 2010-07-20, 21:21:33 | Kommentarer: 0
Tvagningens Villkor (Shurut-ul-Wudoo’)
Tvagningens tio villkor är:
- Islâm
- Förstånd.
- Mognad.
- Avsikt och....
- ...dess fullbordan (dvs. att personen inte avser att avbryta sin tvagning innan den är komplett).
- Att man utför Istinja' (dvs. att rena ens privata delar efter att ha använt toaletten) eller med stenar, servetter, löv etc. (Istijmar) innan tvagning.
- Vattnet måste vara rent och tillåtet att använda (dvs. inte stulet eller taget med våld).
- Att ta bort allting som hindrar vattnet från att nå de delar som måste tvättas under tvagning.
- De som ofta förlorar sin Wudhu (därför att de släpper väder, avsöndrar urin eller andra saker som upphäver wudoo’) måste göra tvagning innan de utför bönen.
- Tillfällen då tvagning krävs (dvs. urinering, att äta kamelkött, sömn osv).
Nawaqid-us-Salâht.
Publicerat: 2010-07-20, 21:08:53 | Kommentarer: 0
Handlingar som gör Bönen ogiltig (Nawaqid-us-Salāht).
- Att tala avsiktligt.
- Att skratta.
- Att äta.
- Att dricka.
- Att någon del av ´auran synd.
- Att stå vänd alltför långt ifrån böneriktningen.
- Att utan giltig orsak göra rörelser andra än de rörelser som hör till bönen.
- Att förlora sin Wudhu.
Sunan-us-Salâht
Publicerat: 2010-07-20, 21:01:06 | Kommentarer: 0
Bönens Sunnah Moment (Sunan-us-Salâht)
Bönens Sunnah moment är femton:
- Du´a ul-istiftah. Bönens inledande åkallelse.
- Att i den stående positionen placera den högra handen över den vänstra.
- Att höja händerna i höjd med axlarna eller öronen med fingrarna intill varandra (ej åtskillda) när man säger "Allâhu Akbar" i början av bönen, när man går ner i Ruku´, när man återgår till stående position efter Ruku´ och då man ställer sig upp för den tredje Rak´ah.
- Att säga "Subhana rabbi-yal atheem" och "Subhana rabba-yal a´lâ" mer än en gång i ruku´ respektive sujud.
- Att säga "Rabbi ghfir li warhamni wah dini war zukni wa ´â fini waj burni mer än en gång under sittandet mellan sujud.
- Att buga sig på sådant sätt att rygg och huvud är i linje med varandra. Detta är positionen för ruku´.
- Då man sätter pannan mot marken skall man inte ha armarna intill kroppen. Magen får inte vidröra benen och lår och vader får inte röra vid varandra.
- Att lyfta armarna i sujud.
- Att be för Profeten (saw) och hans familj samt Ibrahim (aleihi salâm) och hans familj som i Tashah-hud.
- Att recitera högt (i de två första rak´ah) av Fajr (morgonbönen), Maghrib (tidiga kvällsbönen) samt `Isha (sena kvällsbönen).
- Att mellan de två sujud sitta på utsidan av vänstra foten och hålla högerfot upprätt med insidan av tårna mot marken. Samma position skall intas under den första delen av Tashah-hud.
- Att inta tawa-ruk position när man läser den avslutande Tashah-hud. Personen sitter på sin vänstra fot med högra foten upprätt.
- Att göra du´a efter att ha läst hela tashah-hud.
- Att tyst recitera i Dhuhur (middagsbönen, ´Asr (eftermiddagsbönen) samt tredje rak´ahn i Maghrib och de två sista i `Isha.
- Att läsa en annan del av Quranen än den inledande surat Al-Fatiha.
OBS! Dessa moment SKALL och BÖR observeras, med hänsyn till Profetens (saw) befallning:
"Be som ni sett mig be"
[al-Bukhari].
[Skulle de dock glömmas bort eller utelämnas på grund av någon orsak nollställs INTE bönen, och ingen Sjudud-us-Sahw har föreskrivits och skall därför ej heller observeras].
Fara’id us-Salâht
Publicerat: 2010-07-20, 15:07:29 | Kommentarer: 0
Bönens Obligatoriska Moment. (Fara’id us-Salâht)
- Att säga Allâhu Akbar vid alla de tillfällen som krävs förutom Takbirat-ul-Ihram.
- Att säga ’Sami ’Allâhu lImān hamidah’.. Detta är obligatoriskt för Imâmen(böneledaren) och för den som ber ensam.
- Att säga ’Rabana lakal-hamd’. Detta gäller alla.
- Att säga ’Subhana rabbiy-yal adheem’ i Ruku’.
- Att säga ’ Subhana rabiy-yal a’lâ i Sujud.
- Att säga ’Rabbi-ghfir li’ under sittandet mellan de två sujud.
- Den första tashah-hud.
- Att sitta då man läser den.
OBS! Om någon av ovanstående utelämnas är muslimen förpliktigad att utföra sujud as-sahw.
Ayah [23:1-2]
Publicerat: 2010-07-19, 21:01:57 | Kommentarer: 1
"Det skall gå de troende väl i händer, de som ber med ödmjukt sinne"
[23:1-2]
Arkan-us-Salâht
Publicerat: 2010-07-19, 16:51:35 | Kommentarer: 3
Bönens Pelare (Arkan-us-Salâht)
Bönens fjorton pelare är följande:
- Att stå upp om man har möjlighet.
- Takbirat-ul-Ihram. Att säga: Allâhu Akbar.
- Att läsa det inledande kapitlet i Quranen Al-Fatiha
- Rukoo´. Att buga sig i rätt vinkel.
- Att återgå till den ursprungliga stående positionen.
- Sujood. Att sätta pannan mot marken på sådant sätt att tårna, knäna, händerna, och pannan vidrör marken
- Att resa sig till sittande position.
- En kort paus i sittande position mellan de två sujood.
- At-Tuma´nina. Lugn i alla monent.
- Bönens alla moment skall utföras i rätt ordning.
- Tahsah-hud. (dvs. den efter sista rak´ah)
- Att sitta under den avslutande Tashah-hud.
- Att sända välsignelser över Profeten Muhammad (salla Allahu aleihi wa sallam)
- At-Taslim. Att vända ansiktet till höger och säga:
"As-salamu aleikum wa rahmatul-lah".
OBS! Om någon av dessa saknas är bönen ogiltig.
Shurut-us-Salâht
Publicerat: 2010-07-19, 13:56:04 | Kommentarer: 0
Bönens Villkor (Shurut-us-Salâht) är nio i antal.
Dessa villkor som är förutsättningar för bönen är följande:
Islām.
Förstånd.
Mognad (dvs. pubertet).
Wudoo’ (tvagning).
Renhet från Najas (orena ting) på kropp, kläder och böneplats.
Att vara lämpilgt klädd så att ens awrah täcks.
Att bönetiden gått in.
Att stå vänd mot Qiblah (böneriktningen).
Att ha avsikt för bön.
Ayah [4:103]
Publicerat: 2010-07-19, 02:14:03 | Kommentarer: 0
"Bönen är alla troendes plikt, knuten till bestämda tider."
(Koranen 4:103)
Ayah [19:59-60]
Publicerat: 2010-07-18, 16:47:21 | Kommentarer: 0
”Men efter dem kom människor av sämre halt. De lät bönen falla i glömska (lät sina böner gå förlorade, antingen genom att inte göra dem perfekt eller att inte göra dem på sina rätta tider) och gick dit deras passioner drev dem; de skall drabbas av bitter besvikelse (helveteselden). Det gäller inte dem som visar ånger och tror och lever ett rättskaffens liv. De skall stiga in i paradiset och ingen orätt skall tillfogas dem.”
[Koranen 19:59-60]
Hadith
Publicerat: 2010-07-18, 16:22:49 | Kommentarer: 0
"Förbundet mellan dem och oss är bönen. Den som upphör med den blir säkerligen en kafir - otrogen."
(Ahmed,Thirmidhi,Nisai,ibn Majah)
Vad är Islam byggd på?
Publicerat: 2010-07-18, 16:04:46 | Kommentarer: 0
Islam är byggd på fem pelare.
1. Den första är att bära vittnesbörd om att ingen har rätt att dyrkas förutom Allah och att Muhammad (salla Allahu aleyhi wa sallam) är Hans slav och sändebud.
2. Att etablera bönen,
3. Betala allmosan,
4. fasta under månaden Ramadan
5. och utföra vallfärden till Mecka om man är kapabel till det.
Allah [2:255]
Publicerat: 2010-07-17, 14:40:03 | Kommentarer: 0
GUD - det finns ingen gud utom Han, den Levande, skapelsens evige Vidmakthållare. Slummer överraskar Honom inte och inte heller sömn. Honom tillhör allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär. Vem är den som vågar tala [för någon] inför Honom utan Hans tillstånd? Han vet allt vad [människor] kan veta och allt som är dolt för dem och av Hans kunskap kan de inte omfatta mer än Han tillåter. Hans allmakts tron omsluter himlarna och jorden. Att värna och bevara dem är för Honom ingen börda. Han är den Höge, den Härlige.
[2:255]
Beviset att han (saw) är profet
Publicerat: 2010-07-16, 20:58:00 | Kommentarer: 1
Beviset för att profeten Muhammed (sallallahu aleyhi wa sallam) är en profet är att Allah sade:
"Troende! Muhammad är inte fader till någon av era män. Han är Allahs Sändebud och Profetlängdens Sigill.
Allah har kunskap om allt."
[al-Ahzab: 40]
Profetens underverk
Publicerat: 2010-07-16, 16:40:08 | Kommentarer: 0
Bland hans underverk var denna Koran som sändes ned till honom. Ingen från hela skapelsen lyckades ens komma med ett kapitel likt dens kapitel. De lyckades inte trots deras goda talförmåga, deras starka intellekt och deras otroliga fiendskap mot honom och de som följa honom. Beviset är att Allâh (´azza wa djall) har sagt:
"Och om ni tvivlar på något av det som Vi steg för steg har uppenbarat för Vår tjänare, kom då fram med en sura som kan jämföras med detta och kalla på era vittnen – andra än Allah – om ni talar sanning."
[al-Baqarah: 23]
I en annan vers sade Han:
"Säg: "Om människor och osynliga väsen i samarbete försökte åstadkomma något som skulle kunna jämföras med denna Koran, skulle de misslyckas, även om de gav varandra all hjälp!"
[al-Isra: 88]
Vem är din profet?
Publicerat: 2010-07-16, 16:28:31 | Kommentarer: 0
Min profet är Muhammad (sallallahu aleyhi wa sallam)
Son till Abdullah, son till Abdulmuttalib, son till Hashim. Hashim är från Qurayshklanen som härstammar från Kinanah. Kinanah är araber och araberna är från Ismails avkomma. Ismail är son till Ibrahim som är från Nuhs avkomma (må frid vara över dem alla).
De tre grunderna
Publicerat: 2010-07-15, 20:59:17 | Kommentarer: 0
Det finns tre grunder som varje människa måste känna till.
- Att en tjänare skall känna till sin Herre
- Sin religion
- Och sin Profet Muhammad (sallallahu aleyhi wa sallam).
Hur känner du till din Herre?
Publicerat: 2010-07-15, 20:53:45 | Kommentarer: 0
Jag känner till Honom genom Hans tecken och Hans skapelser. Bland Hans tecken är natten, dagen, solen och månen. Bland Hans skapelser är de sju himlarna och de sju jordarna.
Beviset är att Allah har sagt:
”Bland Hans tecken är natten och dagen, solen och månen. Fall inte ned på ert ansikte inför solen, inte heller inför månen; fall ned i tillbedjan inför Allah som har skapat dem – om det är Honom ni vill dyrka.”
[al-Fussilat: 37]
Och Allah har sagt:
”ER HERRE är förvisso Allah som skapade himlarna och jorden under sex dagar och därefter reste Han sig över tronen. Han låter natten svepa dagen [i sitt mörker] – den ena följer den andra i snabb följd. Sol, måne och stjärnor lyder Hans bud. Skapelsen är Hans och Han befaller över allt. Välsignad vare Allah, världarnas Herre!”
[al-A’raf: 54]
Vilken religion har du?
Publicerat: 2010-07-15, 20:38:28 | Kommentarer: 0
Min religion är Islam!
Islam är att endast underkasta sig och vara undergiven till Allah.
Beviset för det är:
”För Allah är [den sanna] religionen Islam.”
[al-Imran: 19]
Och ett annat bevis är:
”Om någon vill anta någon annan religion än Islam kommer detta att vägras honom, och i nästa liv skall han stå bland förlorarna.”
[al-Imran: 85]
och ett annat bevis är:
”Denna dag har Jag fullbordat det religiösa regelverket för er och skänkt er Min välsignelse i fullaste mått. Jag har beslutat
att Islam skall vara er religion.”
[al-Ma’idah: 3].
Ayah [30:21]
Publicerat: 2010-07-15, 15:16:44 | Kommentarer: 0
"Och bland Hans (Allahs) tecken är att Han åt er skapade fruar utav er själva, så att ni må finna ro hos dem, och Han gjorde mellan er kärlek och barmhärtighet. Verkligen i det där finns det säkerligen tecken för folk som funderar."
(Ar-Rum 21)
Ayah [68:10-11]
Publicerat: 2010-07-15, 00:21:36 | Kommentarer: 0
"Och lyssna inte till den som är färdig att svära på allt och springer med skvaller och illvilligt förtal."
[Surah al-Qalam: 10-11]
Ayah [33:58]
Publicerat: 2010-07-14, 22:57:30 | Kommentarer: 0
Allâh (´azza wa djall) säger:
"Och de som beskyller troende män och kvinnor för handlingar som de
inte begått gör sig skyldiga till förtal och en uppenbar synd."
[Surah al-Ahzâb: 58]
Baktal/Förtal
Publicerat: 2010-07-14, 19:28:17 | Kommentarer: 1
Profeten (saw) frågade: "Vet ni vad baktal (ghiba) är för något"
De [följeslagarna] svarade: "Allah och Hans Sändebud vet bäst"
Han sade: "Att säga sådant om din broder som han ogillar"
Någon frågade: "Men om det jag säger är sant?"
Han svarade:
"Om det du säger är sant har du baktalat honom,
och om det inte är sant har du förtalat honom".
[Sahih Muslim (2589)]
Hadith
Publicerat: 2010-07-14, 19:21:37 | Kommentarer: 0
Ayah [3:104]
Publicerat: 2010-07-14, 00:40:59 | Kommentarer: 0
Och bli till en gemenskap av människor som uppmanar varandra att göra gott och anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt. Dem skall det gå väl i händer.
Den Heliga Koranen [3:104]
Ayah [2:177]
Publicerat: 2010-07-13, 18:39:28 | Kommentarer: 2
Fromheten består inte i att ni vänder ansiktet mot öster eller väster. Sann fromhet äger den som tror på Gud och den Yttersta dagen och änglarna och uppenbarelsen och profeterna och som ger [av] det han äger – vilket pris han än sätter på detta – till de anhöriga, de faderlösa och de behövande, till vandringsmannen och tiggarna och för att friköpa människor ur fångenskap och slaveri och som förrättar bönen och erlägger allmoseskatten och som håller sina löften och som med tålamod bär lidande och motgång och som håller stånd i farans stund. De har visat att deras tro är sann; de fruktar Gud.
Den Heliga Koranen [2:177]
Shirk, del 3
Publicerat: 2010-07-13, 15:36:52 | Kommentarer: 0
Ash-Shirk-ul-Khafiy: Den tredje formen av shirk är dold shirk.
Profeten Muhammad (saw) sade: "Ska jag tala om vad jag fruktar mer för er än al-Masih-ud-Dajjāl". De sade: "Ja, Profeten". Han sade: "Dold shirk; när någon förskönar sin bön då han vet att någon tittar på honom".
[Ibn Majah]
Alternativt skulle shirk kunna delas upp i två kategorier: Större och mindre. I sådant fall kan dold shirk vara större eller mindre shirk beroende på handlingen som begås. Det är större shirk om det är samma typ som den som hycklarna begick. Dessa visade Islam utåt samtidigt som de dolde sin falska tro. Det är mindre shirk om det är riyā’.
Shirk, del 2
Publicerat: 2010-07-12, 15:06:25 | Kommentarer: 0
Ash-Shirk-ul Asghar (Mindre shirk): är det som benämns som shirk i Koranen och Profetens (saw) Sunnah, men det är inte samma sak som större shirk. Exempel på denna form av shirk är: ar-Riyā’ (att göra saker för syns skull) och att svära vid någon annan än Allâh.
Profeten (salla Allahu ´aleyhi wa sallam) sade: "Det jag fruktar för er mest är mindre shirk". Då han tillfrågades vad det var sade han "ar-Riyā’"
[Ahmad]
Han sade också: "Den som svär vid annat än Allāh har begått [mindre] shirk".
[Ahmad]
Profeten (salla Allahu ´aleyhi wa sallam) varnade också: "Säg inte: ’Hade Allāh och den och den velat’, men säg istället: ’Hade Allāh sedan den och den velat’."
[Ahmad bland andra]
Denna form av shirk leder inte nödvändigtvis till otro och evig förvisning till Heleveteselden, men den leder däremot till bristfälligheter i tron.
Shirk, del 1
Publicerat: 2010-07-12, 00:07:12 | Kommentarer: 0
Shirk, dvs. att dyrka någon eller något vid Allāhs sida, delas in i tre kategorier:
Ash-Shirk-ul Akbar (Större shirk): leder till att de goda gärningarna upphävs och evig förvisning tilll Helvetselden.
Om shirk säger Allāh:
"Om de hade satt medhjälpare vid Hans sida skulle helt visst allt de åstadkommit gått om intet."
[al-An’ām 6:88]
"De är inte rätt att de sätter medgudar vid Allâhs sida och som vittnar mot sig själva att de förnekar sanningen, gör besök i moskéerna, Allāhs hus, eller befattar sig med dess underhåll. Allt vad dessa människor har strävat efter har gått om intet och Elden skall bli deras eviga boning."
[at-Tawbah 9:17]
Den som sätter andra vid Allâhs sida och dör med tron på detta kommer aldrig att förlåtas och Djannah (Paradiset) är förbjudet för honom, som Allâh (´azza wa jall) säger:
"Allâh förlåter sannerligen inte den som sätter medhjälpare vid Hans sida.."
[an-Nisā’ 4:48]
"Allâh utestänger den från paradiset som sätter medhjälpare vid Allâhs sida och Elden skall bli hans sista hemvist. För [dessa] syndare finns ingen hjälpare."
[al-Ma’idah 5:72]
Att be de döda eller statyer/avgudabilder om hjälp. Att offra för deras skull eller tillägna dem högtidiga löften (nahr) är exempel på Större Shirk.
Arkan-ul-Imān
Publicerat: 2010-07-11, 21:20:26 | Kommentarer: 0
De sex grundläggande trosartiklarna (Arkan-ul-Imān) är:
- al-Īmānu bil-lāh: Tron på Allāh (Hans Enhet)
- al-Īmānu bil-Malā’ikah: Tron på Hans Änglar.
- al-Īmānu bil-Kutub: Tron på Hans Böcker i dess ursprungliga form.
- al-Īmānu bir-Rusul: Tron på Hans Budbärare.
- al-Īmānu bil-Yaumu.il-Ākhir: Tron på den Yttersta Dagen.
- al-Īmānu bil-Qadar: Tron på al-Qadar (den gudomliga förutbestämmelsen), det goda och det onda i den, som Allāh har förutbestämt och förordnat enligt Sin Kunskap och funnit lämpligt enligt Sin Visdom.
All framgång är hos Allâh och må Allâhs frid vara över vårt sändebud Muhammad och hans familj och följeslagare.
Vem är vår Herre?
Publicerat: 2010-07-11, 01:09:29 | Kommentarer: 2
Vår Herre är den som har fostrat oss och hela skapelsen med sina välsignelser. Det är Han jag dyrkar och jag riktar inte min dyrkan till någon annan. Beviset är att Allah har sagt:
”Lov och pris tillkommer Allah, världarnas Herre.”
[al-Fatihah: 1].
Allting förutom Allah är skapat och vi är en del av denna skapelse.
Vad betyder ordet "Herren"?
Publicerat: 2010-07-11, 01:05:53 | Kommentarer: 0
Ordet "Herren" betyder den som äger, blir dyrkad, styr allting och den ende som förtjänar att dyrkas.
Fatwa - Överlämnandet av bönen
Publicerat: 2010-07-10, 15:11:45 | Kommentarer: 0
Fråga: För fyra år sedan var jag på en semesterresa och då lämnade jag bönen (antingen var det dhuhr eller asr bönen), jag kommer inte ihåg vilken det var nu, men jag lämnade den av slöhet och slapphet. Nu ångrar jag mig för den synden jag begick och ber Allah om förlåtelse för mina synder och misstag. Vad är obligatoriskt för mig att göra nu? Måste jag betala någon form av soning eller liknande?
Svar: Det är obligatoriskt för dig att vända dig åter till Allah på ett uppriktigt sätt och du behöver inte göra om bönen. Anledningen till det är att lämnandet av bönen avsiktligt är otro. Profeten (sallallahu aleyhi wa sallam) sade: ”Pakten mellan oss och dem är bönen, den som lämnar den har begått otro” (Sahih Muslim 83) och han sade: ”Det som skiljer en man från otro och polyteism är bönen” (Sahih Muslim 83).
Han behöver inte betala någon soning eller liknande förutom att han måste ångra sig med uppriktighet.
Källa: Fatawa al-Lajnah ad-Da’imah (6/53)
Dagens påminnelse
Publicerat: 2010-07-10, 01:31:50 | Kommentarer: 0
"Jag ber Allâh den Ädle, den Väldiga Trons Herre, att Han tar hand om oss i detta liv såväl som i livet efter detta, välsignar oss var vi än är och låter oss vara dem som tackar när vi får, härdar när vi sätts på prövning och ber om förlåtelse när vi syndar."
Den Allâh tar hand om i detta liv och i livet efter detta, kommer varken att röras av ondskor i detta liv eller i livet efter detta. Han (´azza wa djall) sade:
"Allâh är de troendes beskyddare. Han leder dem ut ur mörkret till ljuset. Men de otrogna har ondskan till beskyddare." [2:257]
"… och låter oss vara dem som tackar när vi får…"
Till skillnad från den som är otacksam när han får ta del av godheten. Många människor tackar inte den godhet de får tag i. I stället nekar de den och spenderar den i annat än lydnad mot Allâh (´azza wa djall). Detta är självklart en anledning till deras olycka. Men vad gäller den tacksamme, ger Allâh honom ännu mer:
Allâh (´azza wa djall) säger:
"Om ni visar tacksamhet skall Jag ge er mer." [14:7]
"… härdar när vi sätts på prövning…"
"Om Allâh älskar ett folk, sätter Han det på prövning. Den som behagas, uppnår välbehag, och den som förargas, drabbas av förargelse."
(Rapporterad av at-Tirmidhî (4/601) och Ibn Mâdjah (4031) från Anas bin Mâlik (radhiya Allâhu ´anh).
Jesus, Guds "son"
Publicerat: 2010-07-08, 23:35:43 | Kommentarer: 1
OCH GUD skall säga: "Jesus, son av Maria! Är det du som uppmanade människorna att dyrka dig och din moder som gudomliga väsen vid sidan av Gud?" [Jesus] skall svara: "Stor är Du i Din härlighet! Hur skulle jag kunna säga vad jag inte hade rätt att säga? Om jag hade sagt detta skulle Du helt visst ha vetat det. Du vet vad som är i mitt innersta men jag vet inte vad som är i Ditt innersta; Du känner allt det som är dolt för människor.
[5:116]
"Inte heller befaller Han er att betrakta
änglar och profeter som herrar."
[3:80]
"Dyrka Allâh och sätt ingenting vid Hans sida."
[4:36]
Ramadan check list
Publicerat: 2010-07-05, 12:45:17 | Kommentarer: 2
Ayah [9:38]
Publicerat: 2010-07-04, 15:42:40 | Kommentarer: 0
TROENDE! Hur är det fatt med er? När ni kallas att kämpa för Guds sak klamrar ni er fast vid det jordiska; är ni så intagna av vad denna världen [kan erbjuda] att ni [glömmer] evigheten? Detta liv ger er bara torftiga fröjder jämfört med den eviga glädjen.[9:38]
Hadith+Ayah [32:17]
Publicerat: 2010-07-04, 15:36:42 | Kommentarer: 0
I en hadith återberättad av Abu Hurairah (må Allah vara nöjd med honom) sade profeten (välsignelse och fred vare med honom): "Allah (´azza wa djall) sade: Jag har förberett för mina rättfärdiga hängivna det som ögat aldrig har sett, det som örat aldrig har hört och inget som någonsin har kunnat föreställas av hjärtat hos människan." (Rapporterad av Bukhari 3244 och Muslim 2824)
-
Ingen människa vet vilka dolda (skatter av) djup glädje som väntar de (troende) som belöning för deras handlingar. [32:17]
Surah Asr - Mishary Rashid Al-Afasy
Publicerat: 2010-07-03, 13:56:57 | Kommentarer: 0
Ayah [29:2-3]
Publicerat: 2010-07-03, 12:20:59 | Kommentarer: 0
[29:2] TROR människorna att de efter att ha förklarat "Vi tror" skall lämnas i fred utan att få utstå prövningar
[29:3] Men Vi satte deras föregångare på prov [och Guds vägar kommer att förbli desamma]; Gud vet vilka de sanna och uppriktiga är och Han vet vilka som ljuger.
Ayah [4:19]
Publicerat: 2010-07-03, 11:58:50 | Kommentarer: 0
[4:19] TROENDE! Det är inte tillåtet för er att ärva [andras] hustrur mot deras vilja; och ni får inte utsätta [era hustrur] för hård behandling för att [förmå dem att begära skilsmässa och på så sätt kunna] återta något av vad ni har gett dem, såvida de inte bevisligen har gjort sig skyldiga till grovt oanständiga handlingar. Och lev med era hustrur i vänskap och samförstånd; om ni fattar motvilja mot dem är det möjligt att ni vänder er ifrån det som Gud skulle ha gjort [till en källa] till rik välsignelse [för er].
Hadith Qudsi
Publicerat: 2010-07-01, 23:33:07 | Kommentarer: 1

Abu Dharr al-Ghifari berättade att profeten Muhammed (saw) sade att Allah (´azza wa djall) uppenbarat detta för honom:
Mina tjänare. Jag har inte tillåtit mig själv att förtrycka någon och Jag har förbjudit förtryck bland er så förtryck inte varandra.
Mina tjänare, ni är alla vilsna förutom dem som Jag väglett, så sök vägledning hos Mig och jag ska vägleda er. Mina tjänare, ni är alla hungriga förutom dem som Jag mättat, så sök föda hos Mig och Jag ska mätta er.
Mina tjänare, ni är alla nakna förutom dem som Jag klätt, så sök klädnad hos Mig och Jag ska kläda er.
Mina tjänare, ni syndar natt som dag och Jag förlåter alla synder, så sök förlåtelse hos Mig och Jag ska förlåta er.
Mina tjänare, ni kommer aldrig att kunna åstadkomma sådan skada att den skadar Mig och ni kommer aldrig att kunna frambringa sådan godhet att den gagnar Mig.
Mina tjänare, om så den förste och den siste bland er, både bland människor och djinner, vore lika gudfruktiga som den mest gudfruktiga av er alla, skulle det inte tillföra mitt rike någonting.
Mina tjänare, om så den förste och den siste bland er, både bland människor och djinner, vore lika ondskefulla som den mest ondskefulla av er alla, skulle det inte förminska mitt rike alls.
Mina tjänare, om så den förste och den siste bland er, både bland människor och djinner, skulle samlas och samtidigt be mig om något och Jag skulle ge er alla vad ni önskade, skulle det inte minska mina tillgångar mer än vad havets vattenmängd minskas när en nål doppas däri.
Mina tjänare, det är endast era egna gärningar som Jag beaktar och kompenserar er för så låt den som finner belöning prisa Gud och låt den som finner något annat lägga skulden på sig själv.
(Muslim)
Hadith
Publicerat: 2010-07-01, 23:25:04 | Kommentarer: 0

Abu Dharr Jundub ibn Junada och Abu 'Abd ar-Rahman Muadh ibn Jabal berättade att profeten Muhammed (saw) sade:
Ayah [41:33]
Publicerat: 2010-07-01, 23:09:58 | Kommentarer: 0
Hadith
Publicerat: 2010-07-01, 15:38:04 | Kommentarer: 0
Profeten Muhammad (saw) sa:"Den mest perfekte i sin tro bland de troende är den som har bäst uppförande, och är vänligast mot sin fru.''
[at-Tirmidhi "al-Djami" (2612), al-Albani "Sahih al-Djami" (928)]
Ayah [25:70]
Publicerat: 2010-07-01, 11:55:10 | Kommentarer: 0
[25:70] De skall inte straffas som visar ånger och blir troende och lever ett rättskaffens liv. I stället för deras dåliga handlingar skall Gud sätta goda handlingar, därför att Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig;