Sunan-us-Salâht
Publicerat: 2010-07-20, 21:01:06 | Bönen | Direktlänk | Kommentarer: 0
Bönens Sunnah Moment (Sunan-us-Salâht)
Bönens Sunnah moment är femton:
- Du´a ul-istiftah. Bönens inledande åkallelse.
- Att i den stående positionen placera den högra handen över den vänstra.
- Att höja händerna i höjd med axlarna eller öronen med fingrarna intill varandra (ej åtskillda) när man säger "Allâhu Akbar" i början av bönen, när man går ner i Ruku´, när man återgår till stående position efter Ruku´ och då man ställer sig upp för den tredje Rak´ah.
- Att säga "Subhana rabbi-yal atheem" och "Subhana rabba-yal a´lâ" mer än en gång i ruku´ respektive sujud.
- Att säga "Rabbi ghfir li warhamni wah dini war zukni wa ´â fini waj burni mer än en gång under sittandet mellan sujud.
- Att buga sig på sådant sätt att rygg och huvud är i linje med varandra. Detta är positionen för ruku´.
- Då man sätter pannan mot marken skall man inte ha armarna intill kroppen. Magen får inte vidröra benen och lår och vader får inte röra vid varandra.
- Att lyfta armarna i sujud.
- Att be för Profeten (saw) och hans familj samt Ibrahim (aleihi salâm) och hans familj som i Tashah-hud.
- Att recitera högt (i de två första rak´ah) av Fajr (morgonbönen), Maghrib (tidiga kvällsbönen) samt `Isha (sena kvällsbönen).
- Att mellan de två sujud sitta på utsidan av vänstra foten och hålla högerfot upprätt med insidan av tårna mot marken. Samma position skall intas under den första delen av Tashah-hud.
- Att inta tawa-ruk position när man läser den avslutande Tashah-hud. Personen sitter på sin vänstra fot med högra foten upprätt.
- Att göra du´a efter att ha läst hela tashah-hud.
- Att tyst recitera i Dhuhur (middagsbönen, ´Asr (eftermiddagsbönen) samt tredje rak´ahn i Maghrib och de två sista i `Isha.
- Att läsa en annan del av Quranen än den inledande surat Al-Fatiha.
OBS! Dessa moment SKALL och BÖR observeras, med hänsyn till Profetens (saw) befallning:
"Be som ni sett mig be"
[al-Bukhari].
[Skulle de dock glömmas bort eller utelämnas på grund av någon orsak nollställs INTE bönen, och ingen Sjudud-us-Sahw har föreskrivits och skall därför ej heller observeras].