Ibn Bâz om att fira födelsedag
Publicerat: 2010-11-30, 18:40:22 | Kommentarer: 0
De lagstadgade bevisen från Boken och Sunnahn visar att firandet av födelsedagar är en innoverad bid´ah i religionen och inte alls har någon grund i Sharî´ahn. Det är inte tillåtet att svara på en inbjudan till det, på grund av att det hjälper och uppmuntrar bida´.
Allah Subhânahû wa ta´âlâ sade:
أَمْ لَهُمْ شُرَكَاء شَرَعُوا لَهُم مِّنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَن بِهِ اللَّهُ
”Har de (satt upp)medhjälpare (till Allâh) som utan Allâhs tillstånd har utfärdat föreskrifter för dem på religionens område” (42:21)
Och Han Subhânahû sade:
ثُمَّ جَعَلْنَاكَ عَلَى شَرِيعَةٍ مِّنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاء الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ
إِنَّهُمْ لَن يُغْنُوا عَنكَ مِنَ اللَّهِ شَيئًا وإِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ
”Därefter lagstadgade Vi en fullständig Sharî´ah, så följ det och följ inte de okunnigas lustar. De är ingen nytta för dig hos Allâh. Sannerligen är förtryckarna beskyddare till varandra, men Allâh är de gudfruktigas beskyddare” (45:18,19)
Och Han Subhânahû sade:
اتَّبِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلاَ تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ
”Följ det som sänts ner till er från er Herre och följ inte någon annan beskyddare än Honom. Men det är sällan ni ägnar någon eftertanke (åt Våra varningar)” (7:3)
Och det har rapporterats autentiskt av Allâh sändebud (salla Allâhu ´alayhi wa sallam) att han sade (i betydelse):
”Det bästa talet är Allâhs Bok och den bästa vägledningen är Muhammads vägledning och de värsta frågorna är de innoverade och varje bid´ah är vilseledning” (Muslim)
Och det finns åtaliga ahâdîth i denna betydelse.
Dessutom innebär dessa firanden, utöver att vara en ond bid´ah som inte har någon grund i Sharî´ahn, även en liknelse av judarna och de kristna, då de firar födelsedagar. Profeten (salla Allâhu ´alayhi wa sallam) sade varnande för deras sätt och väg (i betydelse):
”Ni kommer att följa vägen som de innan er följde, en handlängd med en handlängd, en armslängd med en armslängd, så pass att även om de skulle gå in i ett ödlehål så hade ni följt dem. Vi sade: Allahs sändebud: Menar du judarna och de kristna? Han sade: Vem annars?” (Bukhârî, Muslim)
Hans (salla Allâhu ´alayhi wa sallam) ord: Vem annars (fa-mann)?..Betyder att det är dem som avses med dessa ord.
Dessutom sade han (salla Allâhu ´alayhi wa sallam) (i betydelse):
”Den som liknar sig vid ett folk är en av dem” (Ahmad, Abû Dawûd).
De ahâdîth som finns i denna betydelse är kända och många.
Må Allâh underlätta oss alla till det som gör Honom Nöjd.
Talare: Shaykh ´Abdul-´Azîz bin Bâz
Ur: Fatâwâ ´Ulamâ’ al-Balad al-Harâm sid 992-993.
Hadith - domedagen
Publicerat: 2010-11-29, 23:13:44 | Kommentarer: 0

On the authority of Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him), who said: I heard the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) say:
"The first of people against whom judgment will be pronounced on the Day of Resurrection will be a man who died a martyr. He will be brought and Allah will make known to him His favours and he will recognize them. [The Almighty] will say: 'And what did you do about them?' He will say: 'I fought for You until I died a martyr.' He will say: 'You have lied - you did but fight that it might be said [of you]: 'He is courageous.'' And so it was said. Then he will be ordered to be dragged along on his face until he is cast into Hell-fire. [Another] will be a man who has studied [religious] knowledge and has taught it and who used to recite the Qur'an. He will be brought and Allah will make known to him His favours and he will recognize them. [The Almighty] will say: 'And what did you do about them?' He will say: 'I studied [religious] knowledge and I taught it and I recited the Qur'an for Your sake.' He will say: 'You have lied - you did but study [religious] knowledge that it might be said [of you]: 'He is learned.'' And you recited the Qur'an that it might be said [of you]: 'He is a reciter.' And so it was said. Then he will be ordered to be dragged along on his face until he is cast into Hell-fire. [Another] will be a man whom Allah had made rich and to whom He had given all kinds of wealth. He will be brought and Allah will make known to him His favours and he will recognize them. [The Almighty] will say: 'And what did you do about them?' He will say: 'I left no path [un-trodden] in which You like money to be spent without spending in it for Your sake.' He will say: 'You have lied - you did but do so that it might be said [of you]: 'He is open-handed.'' And so it was said. Then he will be ordered to be dragged along on his face until he is cast into Hell-fire."
[Muslim (also by at-Tirmidhi and an-Nasa'i)]
Kvinnan finner inget vatten efter sin månadsperiod
Publicerat: 2010-11-29, 18:09:04 | Kommentarer: 0
När en kvinna blir ren från sin månadsperiod och har tillgång till vatten, badar hon. Om hon inte har det, tar hon Tayammum och förrättar bönen.
Skulle hon bli ren under dagen, tar hon igen Dhuhr och ´Asr. Skulle hon bli ren under natten, tar hon igen Maghrib och ´Ishâ'.
Författare: Shaykh-ul-Islâm Ahmad bin Taymiyyah
Källa: al-Fatâwâ al-´Irâqiyyah (1/312)
Ayah [4:1]
Publicerat: 2010-11-29, 13:51:15 | Kommentarer: 0
"O mankind! Be dutiful to your Lord, Who created you from a single person (Adam), and from him (Adam) He created his wife [Hawwa (Eve)], and from them both He created many men and women and fear Allah through Whom you demand your mutual (rights), and (do not cut the relations of) the wombs (kinship) . Surely, Allah is Ever an All-Watcher over you."
[4:1]
Kvinnans familj förbjuder henne bönen
Publicerat: 2010-11-28, 20:14:53 | Kommentarer: 0
Fråga: Det finns en icke-arabisk, muslimsk kvinna som inte får förrätta bönen eller fasta för sin familj. Därav förrättar hon bönen i WC. Det är den enda platsen som hon kan förrätta bönen på. Får hon göra det och vad är domen för bönen på en liknande plats?
Svar: Om det är så farligt för henne att förrätta bönen att hon riskerar dö eller bli dödad, ber hon med gester så att de inte lägger märke till henne istället för att be i WC. Om hon har ett rum, ber hon i det. Om hon inte kan det, ber hon med gester. Hon får också slå ihop bönerna då hon har samma dom som den sjuke.
Hon får se till att göra sig kvitt det tillståndet om hon så skulle fly till en muslimsk minoritet i det landet.
Talare: Shaykh Sâlih bin Sa´d as-Suhaymî
Källa: http://alsoheemy.net/play.php?catsmktba=2946
Det finns ingen skillnad mellan mannens och kvinnans bön
Publicerat: 2010-11-28, 13:33:03 | Kommentarer: 0


Den korrekta åsikten är att det inte finns någon skillnad mellan mannens och kvinnans bön. Det vissa lärda nämner och att det finns skillnad mellan deras böner saknar bevis. Hadîthen som du nämnde ”Förrätta bönen såsom ni har sett mig förrätta bönen” är en princip som berör alla. Lagstiftningarna berör alla likadant till dess att specifikationen bevisas.
Författare: Imâm ´Abdul-´Azîz bin ´Abdillâh bin Bâz
Källa: http://binbaz.org.sa/mat/877
al-Fawzân om att säga att Sunnah är ett mänskligt tankesätt [1]
Publicerat: 2010-11-27, 14:46:25 | Kommentarer: 0
Fråga: Vad är domen för att säga att Allâhs sändebuds (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah är ett mänskligt tankesätt?
Svar: Det är otro och avfall från islam.
Sändebudets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah är inte ett tankesätt, utan en uppenbarelse från Allâh (djalla wa ´alâ). Allâh (ta´âlâ) sade:
وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى
”Och han talar inte av egen drift – det är endast en uppenbarelse som uppenbaras.”2
Sunnah är som sagt en uppenbarelse och inte ett tankesätt. Allâh (subhânah) sade:
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
”Tag alltså emot vad sändebudet ger er och avstå från det som han nekar er; och frukta Allâh; Allâh straffar med stränghet.”3
1 Läs mer på http://darulhadith.com/manhaj/gylleneradet/bakrs_irration_olamplig_anklagelse_falsk.html
2 53:3-4
3 59:7
Ljudfil: http://www.youtube.com/user/MuslimerSverige#p/u/1/evjR49oLLoU
Den första grunden - Kännedom om Herren, del 1
Publicerat: 2010-11-27, 01:48:51 | Kommentarer: 0
Så om det sägs till dig: Vem är din Herre? skall du säga: Min Herre är Allah, Han som har gett mig och resten av skapelserna näring med Sin Välsignelse och Godhet. Det är Honom jag dyrkar och jag har ingen annan som jag dyrkar utom Honom. Beviset är Hans (ta´ala) Yttrande,
"Lov och pris tillkommer Allah, världarnas Herre." (al-Fatihah 1:2)
Allting utom Allah är en del av skapelsen och jag är en del av denna skapelse. Så om det sägs till dig: Hur känner du till din Herre? skall du säga: Genom Hans Tecken och skapelser. Från Hans Tecken är natten, dagen, solen och månen. Och från Hans skapelser är de sju himlarna och de sju jordarna och det som finns i dem och det som finns mellan dem. Beviset är Hans (ta´ala) Yttrande,
"Bland Hans tecken är natten och dagen, solen och månen. Fall inte ned på ert ansikte inför solen, inte heller inför månen, utan fall ned i tillbedjan inför Allah som har skapat dem - om det är Honom ni vill dyrka." (Fussilat 41:37)
Och även Hans (ta´ala) Yttrande,
"Er Herre är förvisso Allah som skapade himlarna och jorden under sex dagar, därefter reste Han Sig över Tronen. Han låter natten svepa dagen - den ena följer den andra i snabb följd. Sol, måne och stjärnor lyder Hans bud. Sannerligen är skapelsen Hans och befallningen tillkommer Honom. Välsignad vare Allah, världarnas Heree!" (al-A´raf 7:54)
Herren är den ende som dyrkas i sanning. Beviset är Hans (ta´ala) Yttrande,
"Människor! Tillbe er Herre, som har skapat er och dem som levde före er - så att ni må frukta [Honom]. Han som har skapat jorden som en viloplats för er och rest himlen som ett valv och låtit vatten strömma från skyn och därmed frambringat frukter för er försörjning. Sätt därför inte medgudar vid Allah´s sida, då ni vet." (al-Baqarah 2:21-22)
Ibn Kathir (rahimahullah ta´ala) sade,
"Dessa objekts Skapare är Den som har rätt att dyrkas."
Ayah [4:36]
Publicerat: 2010-11-26, 21:27:57 | Kommentarer: 2

"TILLBE GUD och sätt ingenting, vad det än kan vara, vid Hans sida. Och visa godhet mot era föräldrar och nära anförvanter, mot de faderlösa och de behövande, mot grannen som står er nära och grannen som är främling, mot vännen vid er sida och mot vandringsmannen och mot dem som ni rättmätigt besitter. Gud älskar inte de högmodiga och skrytsamma"
[4:36]
Vår troslära
Publicerat: 2010-11-26, 17:38:43 | Kommentarer: 0
Vilket straff får Shaytân?
Publicerat: 2010-11-25, 23:52:29 | Kommentarer: 0
Fråga: Vilket straff får Shaytân? Kommer han att träda in i Elden precis som en muslimsk person som aldrig utfört någon av de skyldigheter som Allâh gjort obligatoriskt för personen, eller är Elden indelad i nivåer likt Paradiset?
Svar: Shaytân samt hans efterföljares straff är Helvetet, så som Allâh berättat för oss i Sin bok:
”(Allâh) sade: ”Detta är sanningen – och, vid Mitt sanna ord, – Jag skall fylla helvetet med dig (Satan) och de människor som följer dig, alla tillsammans!” (Sâd 38:84-85)
Elden har nivåer precis som Jannah har nivåer vilket de lärda bekräftat från versen:
”Hycklarnas plats är den eviga Eldens djupaste avgrund och för dem kan du inte finna någon hjälpare.” (an-Nisâ’a 4:145)
Han (ta’ala) sade även:
”Kan den vars strävan det är att vinna Allâhs välbehag jämföras med den som ådrar sig Allâhs vrede och vars tillflykt skall bli helvetet – detta jämmerliga mål? Nej,] hos Allâh har de var och en sin [givna] plats i en rangordning [av salighet och fördömelse]. Och Allâh ser vad de gör. (Âli-’Imrân 3:162)
Må Allâh ge oss framgång! Må frid och välsignelser vara över vår Profet Muhammad, hans familj och följeslagare.
Fatawa al-Ladjnah ad-Da´imah 6304
"Three make me laugh, and three make me cry"
Publicerat: 2010-11-25, 23:24:42 | Kommentarer: 0
It is reported form Abû Al-Dardâ – Allâh be pleased with him – that he said:
“Three make me laugh, and three make me cry.
Those that make me laugh are a person who puts his hopes in this worldly life while death pursues him, a person who is heedless [of his Lord] while [his Lord] is not heedless of him, and a person who always laughs while he does not know whether he has pleased Allâh or angered Him.
What makes me cry is being separated from my beloved: Muhammad and his party (the Companions), the horrors of the time of death, and standing in front of Allâh ‘azza wa jall on the Day when the secrets will be revealed and I do not know will I then go to Paradise or Hell?”
Ibn Al-Mubârak, Al-Zuhd wa Al-Raqâ`iq article 250.
Kommer en person som begår självmord att vistas för evigt i Elden?
Publicerat: 2010-11-25, 19:48:12 | Kommentarer: 0
Fråga: Kommer en person som begår självmord att vistas för evigt i Elden? Det finns en hadith om att den som dödar sig själv kommer att vistas i Elden för evigt. Kommer han någonsin få komma ut ur det? Och om han kommer ut, vad betyder då ”evigt” i hadithen?
Svar: Den personen som begår en stor synd samt en som begår självmord, hotas med straff. Trots det kommer personen inte vistas i Elden för evigt, vilket otrogna kommer göra. Den eviga vistelsen i Elden som nämns i hadithen är tidsmässig. Denna (tolkning) uppstår då man sammanställt de olika bevisen inom Sharî’ahn.
Må Allâh ge oss framgång! Må frid och välsignelser vara över vår Profet Muhammad, hans familj och följeslagare.
Fatawa al-Ladjnah ad-Da´imah 17924
Kännedom om sin Herre, sin religion och sin profet!
Publicerat: 2010-11-25, 02:36:26 | Kommentarer: 0
Du skall veta, må Allah vägleda dig till att lyda Honom, att al-Hanifiyyah är Ibrahims religion och väg; att du endast dyrkar Allah och uppriktigt tillägnar Honom religionen. Med detta har Allah befallt alla människor och Han skapade dem för detta syfte, precis som Han (ta´ala) sade,
"Jag har skapat Jinn och människorna enbart för att de skall dyrka mig." (adh-Dhariyat 51:56)
Det största som Allah befallt är Tawhid, som är att särskilja Allah i dyrkan. Det största som Han förbjudit är Shirk; som är att tillbe (dyrka) någon annan än Honom vid Hans sida. Beviset är Hans (ta´ala) Yttrande,
"Dyrka Allah och sätt ingenting vid Hans sida." (an-Nisa' 4:36)
Så om det sägs till dig: Vilka är de tre grunderna som är obligatoriska för varje människa att ha kännedom om? skall du säga: Tjänaren skall ha kännedom om sin Herre, sin religion och sin profet Muhammad (salla Allahu ´alayhi wa sallam).
"Budbärare! Ät av det goda och handla rättskaffens."
Publicerat: 2010-11-24, 22:36:50 | Kommentarer: 0
Abu Huraira berättade att profeten Muhammed sade:
Gud, den Allsmäktige, är god och accepterar bara det goda. Gud har befallt de rättrogna att göra detsamma som Han befallt sina budbärare. Den Allsmäktige har sagt: "Budbärare! Ät av det goda och handla rättskaffens." 1 Och Gud Allsmäktig har sagt: "Ni som tror! Ät av allt det goda Vi försett er med." 2 Sedan berättade han liknelsen om en man som efter en lång resa är ovårdad och dammig. I det tillståndet lyfter han sina händer mot himlen och åkallar Herren, medan hans föda är otillåten, hans dryck otillåten, hans kläder otillåtna och hans försörjning otillåten. Hur kan en sådan man bli bönhörd?
(Muslim)
1 Koranen 23:51
2 Koranen 2:172
Bevis för Allâhs Ansikte
Publicerat: 2010-11-24, 11:56:40 | Kommentarer: 0
Allâh (djalla wa ´azz) sade:
كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
”Allt skall förgå utom Hans Ansikte; domen är Hans och till Honom skall ni föras åter.” [1]
Dessutom sade Allâh (´azza wa djall):
وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ
”Men din Herres Ansikte förblir i evighet i Sitt majestät och Sin härlighet.” [2]
Likaså nämns vad som autentisk har bekräftats från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) vilket tyder på att det är verkligt [´alâ Haqîqati dhâlik].
Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade (i betydelse):
”Firdaws trädgårdar är fyra; två är av guld – dess smycken och servis och det som finns i dem, och två är av silver – dess smycken och det som finns i dem. Det enda som finns mellan människorna och synen på deras Herre, är det Majestätiska skynket på Hans Ansikte i Edens lustgårdar.” [3]
Suhayb berättade att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) tolkade versen (i betydelse)
لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ
”De som gör det goda och det rätta skall få det högsta goda – och mer därtill.” [4] :
”De få se deras Herres (djalla wa ´azz) Ansikte.” [5]
Ibn Mas´ûd (rahimahullâh) sade i ”al-Musnad”:
”De får se deras Herres (djalla wa ´azz) Ansikte.”
Abû Bakr as-Siddîq (radhiya Allâhu ´anh) sade:
”De får se Allâhs (djalla wa ´azz) Ansikte.” [6]
Detsamma tolkade Hudhayfah bin al-Yamân [7].
Djâbir sade (i betydelse):
”När versen ”Säg: ”Han är den som har makt att låta ett straff drabba er ovanifrån…” uppenbarades, sade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam): ”Jag söker skydd av Ditt Ansikte” och ”…och underifrån…” [8] , sade han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam): ”Jag söker skydd av Ditt Ansikte.”” [9]
Ibn Mas´ûd sade:
”Er Herre har varken någon natt eller någon dag. Himlarnas ljus kommer från Hans Ansiktes ljus.”
´Abdullâh bin Dja´far sade:
”När profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) begav sig mot Tâ’if, bad han (i betydelse): ”Allâh, jag söker skydd av Ditt Ansiktes ljus som har lyst upp himlarna.””
Denna hadîth tyder på betydelsen av Allâhs (ta´âlâ) Ord:
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ
”Allâh är himlarnas och jordens ljus. Hans ljus kan liknas vid en nisch där en lykta står.” [10]
Ibn ´Umar berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade om den högsta positionen paradisets folk kommer att uppnå (i betydelse):
”Den som har den bästa positionen bland dem är den som tittar på Allâhs (djalla wa ´azz) Ansikte två gånger om dagen.” [11]
Allâh (´azza wa djall) sade:
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ
”Den Dagen skall ansikten lysas upp av glädje – de får skåda sin Herre.” [12]
Qur’ân-tolkarna som Ibn ´Abbâs [13], andra Sahâbah och Tâbi´ûn som Muhammad bin Ka´b, ´Abdur-Rahmân bin Sâbit, al-Hasan bin Abîl-Hasan [14], ´Ikrimah [15], Abû Sâlih, Sa´îd bin Djubayr och andra, är ense om att dessa ansikten kommer att titta på sin Herres Ansikte.
[1] 28:88. [2] 55:27. [3] al-Bukhârî och Muslim. [4] 10:26. [5] Muslim. [6] ash-Sharî´ah, sid. 257,av al-Âdjurrî.
[7] Ibid. sid. 265. [8] 6:65. [9] Ibn Djarîr (9/222-223). [10] 24:35. [11] at-Tirmidhî (7/268). [12] 75:22-75:23.
[13] al-Lâlakâ’î (63-64). [14] Ibn Djarîr (29/192). [15] Ibid. (29/192).
Författare: Imâm Abû ´Abdillâh bin Manda
Källa: ar-Radd ´alâ al-Djahmiyyah, sid. 94-103
Maktabah al-Ghurabâ’ al-Athariyyah, 1414/1994.
Fotnoter: Shaykh ´Alî al-Faqîhî
Förkortning: Maktabah Dâr-ul-Hadîth.Com
At-Takathur (Tävlan i rikedom)
Publicerat: 2010-11-23, 19:03:15 | Kommentarer: 0
[102:1] NI FINNER ert nöje i att överglänsa varandra i rikedom och världsliga framgångar
[102:2] ända till dess ni står vid gravens rand.
[102:3] Ack nej! En dag skall ni få veta [ert misstag]!
[102:4] Ja, en dag skall ni få veta [ert misstag]!
[102:5] Ack, om ni visste det [nu] med full visshet...!
[102:6] Ja, ni skall få skåda helvetets eld!
[102:7] Era egna ögons vittnesbörd skall då ge er visshet,
[102:8] och den Dagen skall ni ställas till svars för [vad ni gjorde av] det goda som skänktes er [i livet]!
Älskade Profetens namn salla Allah wa aleyhi wa sallam
Publicerat: 2010-11-23, 13:11:25 | Kommentarer: 0
Det är inte många som vem, men profeten vår (salla Allah wa aleyhi wa sallam) bar på fem namn.
I Sahîh al-Bukhârî och Sahîh Muslim rapporterar Djubayr bin Mut´im att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:
”Jag har fem namn; jag är Muhammad, Ahmad, al-Mâhî (bortstrykaren) som Allâh stryker bort otro med, al-Hâshir (samlaren) som människorna kommer att samlas framför och al-´Âqib (den siste).”
Källa: Tuhfat-ul-Mawdûd bi Ahkâm-il-Mawlûd, sid. 156-157
Maktabah Ibn Taymiyyah, 1420/1999
Stjärnorna masha'Allah
Publicerat: 2010-11-22, 20:18:09 | Kommentarer: 0


Kvinna studerar obligatorisk kunskap mot föräldrarnas vilja
Publicerat: 2010-11-22, 12:37:55 | Kommentarer: 0
Fråga: Föräldrarna förbjuder dottern att gå ut och studera nödvändig kunskap som islam har förpliktigat. Hon har dock handlat olydigt mot fadern och gått ut. Hur lyder domen för denna kvinna?
Svar: Var finns denna kunskap?
Frågeställare: I moskén.
al-Albânî: Vem lär ut i moskén?
Frågeställare: En student som har kunskap om Qur'ânen och Sunnah.
al-Albânî: Är just den här kunskapen [som hon studerar] obligatorisk för alla muslimer?
Frågeställare: Ja.
al-Albânî: Vi sade tidigare att kunskap som är obligatorisk för alla muslimer kan variera från en person till en annan. Om en lärare går igenom en Fiqh-bok, behöver det inte vara obligatoriskt för varenda en att närvara på lektionen. Måhända någon inte är i behov av respektive kunskap till skillnad från en annan. En av dem är ålagd att söka denna kunskap till skillnad från den andre. Om en kvinna går hemifrån mot makens vilja för att söka kunskap som hon är ålagd att ha, anses hon inte vara olydig. Om hon går ut mot faderns vilja för att söka kunskap som hon är ålagd att ha, anses handlingen inte vara någon synd. Faktum är att hon inte får lyda sin fader inom att lämna denna obligatoriska kunskap.
Talare: Imâm Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî
Källa: Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr (542)
www.darulhadith.com
Ibn Taymiyyah och universums evighet
Publicerat: 2010-11-22, 11:41:47 | Kommentarer: 0
Den som säger att Allâh (ta´âlâ) alltid har talat utmed Sin vilja och handlat handlingar efter handlingar utmed Sin styrka och vilja säger också att allt annan än Allâh är skapat efter att inte ha existerat och att det inte finns någon skapelse som har funnits lika länge som Allâh, vilket filosoferna, som anser att universum har funnits lika länge som Allâh, påstår. Detta säger inte muslimerna.
Författare: Shaykh-ul-Islâm Ahmad bin Taymiyyah
Källa: Minhâdj-us-Sunnah an-Nabawiyyah (1/147)
Al Quran al Karim
Publicerat: 2010-11-22, 00:49:54 | Kommentarer: 0
Allâh (´azza wa djall) sade:
"Denna Qur´an leder till den rätta vägen, den raka vägen.."
(17:9)
Surat al naba'
Publicerat: 2010-11-20, 11:13:25 | Kommentarer: 0
Quran
Publicerat: 2010-11-20, 10:42:58 | Kommentarer: 0
[15:49] Säg till Mina tjänare att Jag sannerligen är Den som ständigt förlåter, Den som ständigt visar barmhärtighet -
Hadith
Publicerat: 2010-11-20, 10:40:43 | Kommentarer: 0


The prophet Mohammad (peace be upon him) said: "Forgive him who wrongs you; Join him who cuts you off; Do good to him who does evil to you; And speak the truth even if it be against yourself."

Kunskap om dessa tre frågor..
Publicerat: 2010-11-20, 00:59:04 | Kommentarer: 0
Du skall veta, må Allah vara dig nådig, att det är obligatoriskt för varje Muslimsk man och kvinna, att ha kunskap om dessa tre frågor och handla engligt dem:
1. Den första
Att Allah skapade oss, gav oss uppehälle och Han har inte lämnat oss utan syfte, utan Han skickade ett sändebud till oss och den som lyder honom, träder in i Paradiset, och den som inte lyder honom, träder in i Elden. Beviset är Hans (ta´ala) Yttrande,
"Vi har sänt ett sändebud till er, som skall vittna mot er, liksom Vi sände ett sändebud till Farao. Men Farao satte sig upp mot sändebudet och Vi straffade honom med ett fruktansvärt straff." (al-Muzzammil 15:16)
2. Den andra
Att Allah inte accepterar att någon annan dyrkas vid Hans sida; varken en Honom närstående ängel eller en av Honom sänd profet. Beviset är Hans (ta´ala) Yttrande:
"Sannerligen hör alla Moskéer till Allah, så anropa därför ingen vid Allah´s sida!" (al-Jinn:18)
3. Den tredje
Att för den som lyder sändebudet och endast dyrkar Allah, är det inte tillåtet att söka vänskap med de som motsätter sig Allah och Hans sändebud, även om de vore deras närmaste anhöriga. Beviset är Hans (ta´ala) Yttrande,
"Du kan inte finna sådana människor som tror på Allah och den Yttersta dagen och samtidigt söker vänskap med dem som trotsar Allah och Hans sändebud - inte ens de vore deras fäder, eller deras söner, eller deras bröder eller deras släktingar. De är de i vars hjärtan Han har skrivit in tron och som Han har stärkt med Sin Rûh (bevis, ljus och vägledning), och dem skall Han föra till lustgårdar, vattnade av bäckar, där de skall förbli till evig tid. Allah är nöjd med dem och de är nöjda med Honom. De är Allah´s parti och Allah´s parti skall det sannerligen gå väl i händer!" (al-Mujadilah:22)
Jumu´ah
Publicerat: 2010-11-19, 23:32:54 | Kommentarer: 0
Profeten Muhammad (salla Allahu ´aleyhi wa sallam) sade:
"Den bästa dagen som solen stiger över är fredag, under denna dag skapades Adam, och under fredag tillträd han Paradiset, och under fredag tvingades han ut därifrån, och Domedagen kommer inte att inträffa på en annan dag än fredag"
(Muslim)
Ayah [7:54]
Publicerat: 2010-11-18, 19:51:50 | Kommentarer: 2
"ER HERRE är förvisso Gud som skapade himlarna och jorden under sex dagar och som tronar i Sin allmakts härlighet [över skapelsen]. Han låter natten svepa dagen [i sitt mörker] - den ena följer den andra i snabb följd. Sol, måne och stjärnor lyder Hans bud. Skapelsen är Hans och Han befaller över allt. Välsignad vare Gud, världarnas Herre!"
[7:54]
Valet är ditt
Publicerat: 2010-11-18, 19:44:42 | Kommentarer: 0
Sahih-al-Bukhari återberättad av Sahabin Abo Hurayra, Profeten Mohammed (salla Allahu aleyhi wa sallam) sju typer av människor som kommer att beskuggas/skyddas av Allah (subhana wa ta'ala) under domedagen då solen lyser starkt, bland dem är den ungdom som vuxit upp och levt sitt liv med att lyda Allah (subhana wa ta'ala) och dyrka Honom.
Sahih-al-Bukhari återberättad av Sahabin Abo Hurayra,Profeten Mohammed (salla Allahu aleyhi wa sallam) sju typer av människor som kommer att beskuggas/skyddas av Allah (subhana wa ta'ala) under domedagen då solen lyser starkt, bland dem är den ungdom som vuxit upp och levt sitt liv med att lyda Allah swt och dyrka Honom.
Ibn Abbas återberättar även en Hadith av profeten Mohammed (salla Allahu aleyhi wa sallam), där han säger:” Ta vara på fem före fem! Din ungdom före din ålderdom, din hälsa före din sjukdom, din rikedom före din fattigdom, din fritid innan du blir upptagen, ditt liv före din död.”
Ayat al-Kursi
Publicerat: 2010-11-17, 20:09:56 | Kommentarer: 0
Profeten sallaAllahu 'alayhi wa sallam sa:
Den som läser ayat-ul-Kursi efter varje bön har endast döden mellan sig och paradiet.
(an-Nasa'i 4/99 - autentiskt enligt Ibn Hibban)
Troende vänner
Publicerat: 2010-11-17, 13:59:49 | Kommentarer: 0
”MEN DE troende, männen såväl som kvinnorna, är varandras [sanna] vänner och fasta stöd; de anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt.”
[at-Tawbah: 71].
Fyra obligatoriska frågor
Publicerat: 2010-11-17, 00:14:18 | Kommentarer: 0
Den första: Kunskap, och det är kännedom om Allah, kännedom om Hans profet och lännedom om den Islamiska Religion med dess bevis.
Den andra: Att man handlar enligt den.
Den tredje: Att man kallar till den.
Den fjärde: Att man har tålamod med de svårigheter man då kommer att möta.
Beviset är Hans (ta´ala) yttrande:
"Vid tiden! Människan förbereder helt visst sin undergång, utom de som tror och lever rättskaffens liv och råder varndra sanningen och råder varandra tålamod" (al-´Asr)
Ash-Sahfi´i (rahimahullahu ta´ala) sade:
"Om Allah inte hade uppenbarat något annat bevis till Sina skapelser utom detta Kapitel, hade det varit tilltäckligt för dem."
al-Bukhari (rahimahullahu ta´ala) sade, "Kapitel: Kunskap kommer före tal och handling."
Beviset är Hans (ta´ala) Yttrande,
"Ha kunskap om att det inte finns någon värd dyrkan utom Allah och be om förlåtelse för dina synder." (Muhammad 47:19)
Eid :)
Publicerat: 2010-11-16, 04:59:32 | Kommentarer: 0
Salamoalaykom wa rahmatullahi wa barakatuh
EID MOBARAK
kära bröder och systrar , må Allah välsigna er med stark tro och lycka under denna välsignade dag!
Ameen :)
När skall man äta på Adhâ-dagen
Publicerat: 2010-11-15, 23:40:13 | Kommentarer: 0
2/1277 – Buraydah (radhiya Allâhu ´anh) sade:
”Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) brukade aldrig gå ut på Fitr-dagen, utan att han först åt. Likaså brukade han aldrig äta på Adhâ-dagen förrän han återvände.”
Rapporterat av Ibn Mâdjah, at-Tirmidhî och Ahmad som lade till:
”Han brukade äta av sin slakt.”
Denna hadîth har även rapporterats av Ibn Hibbân, ad-Dâraqutnî, al-Hâkim och al-Bayhaqî och den har förklarats som autentisk av Ibn-ul-Qattân. I at-Tirmidhîs version sägs följande:
”Han brukade inte äta förrän han hade förrättat bönen.”
Ahmad bin Hanbal särskilde rekommendationen av att skjuta upp ätandet på Adhâ-dagen, endast för den som har något att slakta.
Visheten bakom att skjuta upp frukosten på Adhâ-dagen är att det är en dag vari det är föreskrivet att slakta och äta av denna slakt. Sålunda har det förskrivits för personen i fråga att äta frukost av det han har slaktat och offrat. Detta har sagts av Ibn Qudâmah. az-Zayn bin al-Munayyir sade:
”Hans (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) ätande på de två ´Îd-dagarna ägde rum under föreskrivna tider för att ge deras särskilda allmosor. På så sätt ger man på Fitr-dagen allmosan innan man beger sig till böneplatsen, och på Adhâ-dagen ger man den efter att ha slaktat.”
Författare: Imâm Muhammad bin ´Alî ash-Shawkânî
Källa: Nayl-ul-Awtâr (3/365)
Förkortning av: Maktabah Dâr-ul-Hadîth.Com
Ayah [3:198], [4:14,17]
Publicerat: 2010-11-15, 21:33:13 | Kommentarer: 0
"Men på de gudfruktiga väntar lustgårdar, vattnade av bäckar, där de skall förbli till evig tid som Guds ärade gäster. Och det bästa för de fromma är det [som väntar] hos Gud."
[3:198]
"Men den som trotsar Gud och Hans Sändebud och överträder de gränser Han [har fastställt] skall föras till Elden och förbli där till evig tid - ett förnedrande straff väntar honom."
[4:14]
"Men vägen tillbaka till Gud genom ånger är öppen enbart för dem som av oförstånd begår en dålig handling och sedan ångrar [den], innan deras tid är ute. Gud vänder Sig till dem och innesluter dem på nytt i Sin nåd; Gud är allvetande, vis."
[4:17]
Hadith - förfina sig själv
Publicerat: 2010-11-15, 05:53:01 | Kommentarer: 0

Imaam al-Nawawi (may Allaah have mercy on him) said: “The woman who tattoos is one who uses a needle or similar implement to prick the skin of the hand, wrist, lips or other part of a woman’s body until she draws blood, then she puts dye into the wound. It is haraam to do this or have it done by choice. Similarly, plucking or removing hair from the face is also haraam, whether one does it or asks someone else to do it for one, unless a woman has a beard or moustache, in which case it is not haraam to remove it. Widening the gap between the teeth is done by filing between the incisors. This is done by old women to give the appearance of youth and make the teeth look beautiful, because this attractive gap between the teeth is characteristic of young girls. When a woman gets old, her teeth get big and look ugly, so she may file them to make them look more attractive and give the impression that she is younger… It is haraam to do this or have it done by another, because of this hadeeth, and because it involves changing what Allaah has created, and is a form of deception and falsehood. Widening the gap between the teeth is something that is done to make a person look beautiful, which indicates that what is haraam is when this is done in the pursuit of beauty, but if it were done as a form of treatment because of some problem or deformity in the teeth, then there is nothing wrong with it. And Allaah knows best.” (al-Nawawi, commentary on Saheeh Muslim, 13/107).
Förträffligheten i att fasta ´Arafah-dagen
Publicerat: 2010-11-15, 01:06:02 | Kommentarer: 0
1 – Abû Qatâdah (radhiya Allâhu ´anh) berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) blev frågad om att fasta ´Arafah-dagen. Han sade:
”Den stryker bort förra årets och det resterande årets synder.”1
Rapporterad av Muslim, formuleringen är hans, Abû Dâwûd, an-Nasâ'î, Ibn Mâdjah och at-Tirmidhî vars formulering är:
”Fastan av ´Arafah-dagen; jag räknar med att Allâh stryker bort eftergående år och föregående år.”2
2 – Likaså rapporterade Ibn Mâdjah från Qatâdah bin an-Nu´mân som berättade att han hörde Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) säga:
”Den som fastar ´Arafah-dagen förlåts för det föregående året och det eftergående året.”3
3 – Sahl bin Sa´d (radhiya Allâhu ´anh) berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:
”Den som fastar ´Arafah-dagen får sina synder förlåtna för två år efter varandra.”
Rapporterad av Abû Ya´lâ och dess män är al-Bukhârîs män4.
4 - Abû Sa´îd al-Khudrî (radhiya Allâhu ´anh) berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:
”Den som fastar ´Arafah-dagen, får sina synder förlåtna för såväl som det gångna året som det kommande. Den som fastar ´Âshûrâ’-dagen, förlåts för ett års synder.”5
Rapporterad av at-Tabarânî i ”al-Awsat” med en god berättarkedja.
5 – Sa´îd bin Djubayr sade:
”En man frågade ´Abdullâh bin ´Umar om att fasta ´Arafah-dagen. Han sade: ”Vi brukade vara tillsammans med Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och anse att den utgör två års fasta.”6
Rapporterad av at-Tabarânî ”al-Awsat” med en god berättarkedja.
1 al-Albânî sade: ”Autentisk.” (Sahîh at-Targhîb wat-Tarhîb (1/590))
2al-Albânî sade: ”Autentisk.” (ibid.)
3al-Albânî sade: ”Autentisk med hjälp av andra.” (ibid.)
4Al-Albânî sade: ”Detta är hans ord. I berättarkedjan finns Abû Hafs at-Tâ'ifî och han heter ´Abdus-Salâm bin Hafs. Abû Dâwûd är den ende av de sex författarna som rapporterar från honom. Han är pålitlig.” (ibid.)
5al-Albânî sade: ”Autentisk med hjälp av andra.” (ibid.)
6al-Albânî sade: ”God med hjälp av andra.” (Sahîh at-Targhîb wat-Tarhîb (1/591))
Författare: Imâm ´Abdul-´Adhîm bin ´Abdil-Qawî al-Mundhirî
Källa: at-Targhîb wat-Tarhîb (2/110-113)
Kommentar: Imâm Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî
Källa: Sahîh at-Targhîb wat-Tarhîb (1/590-591)
www.darulhadith.com
Profetens sista tal, jaom arafa
Publicerat: 2010-11-14, 13:24:40 | Kommentarer: 0
Efter att ha lovat och prisat Allah sade han:
”Människor, hörsamma detta, för jag vet inte om jag kommer att bara bland er om ett år. Lyssna därför noggrant till vad jag har att säga er och förmedla dessa ord till de som inte kunde närvara här idag.
Människor, liksom ni håller denna månad, denna dag och denna stad för helg. Så ska ni betrakta varje muslims liv och egendom som heliga. Återlämna saker som ni tagit hand om i förtroende till deras rätta ägare. Skada ingen på det att ni må skada er. Glöm inte att ni sannerligen kommer att möta er Herre. Och att Han förvisso kommer att känna till era gärningar. Gud har förbjudit er att ta ränta. Därför kommer härmed alla avtal med ränta att upphävas. Era tillgångar är dock era egna. Ni skall varken orsaka eller lida under orättvisa. Gud har bestämt det härefter inte finnas någon ränta. Och att all ränta som är Abbas ibn ’Abd Al-Muttalib härmed upphävs.
Varje vedergällningsrätt efter mord under de förislamiska dagarna skall härmed upphävas. Och den första jag upphäver gäller mordet på Rabi3a ibn al-Harith.
Människor, de icke troende försöker ofta ändra på kalendern för att tillåta det Allah förbjudit. Enligt Allah är månaderna tolv till antalet. Fyra av dem är heliga, och tre av dem är på varandra följande och en finns mellan Jumada och Shaban.
Akta er för djävulen för er tros skull. Han har tappat alla förhoppningar om att förleda er i de
stora sammanhangen, så akta er för att följa honom i de små.
Det är sant att ni har rättigheter när det gäller era kvinnor, men de har också rättigheter när det gäller er. Kom ihåg att ni har tagit dem till hustrur under Allahs försyn och med hans tillåtelse. Om de håller era rättigheter så tillkommer också rättigheter att bli försörjda. Behandla era kvinnor väl, och var vänlig mot dem för de är era livskamrater och medhjälpare. Och det är er rättighet att de inte tar någon vän ni inte samtycker med, likaså aldrig är otrogna.
Människor, lyssna ärligt till mig. Dyrka Alla, be era fem dagliga böner, fasta under månader Ramadan, och ge av ert välstånd i Zakat. Utför pilgrimsfärden om ni har råd.
Hela mänskligheten härstammar från Adam och Eva. Ingen arab är bättre än en icke-arab, och ingen icke-arab är bättre än arab; en vit är inte bättre än en svart och en svart inte bättre än en vit, förutom om denne har gudsfruktan och utför goda gärningar. Förstå att varje muslim är en broder till varje annan muslim och att alla muslimer utgör ett brödraskap. En muslim är inte tillåten att inneha en annan muslims saker om de inte givits honom frivilligt. Var inte orättvis mot er själva.
Kom ihåg att ni en dag kommer att stå framför Allah och svara för era gärningar. Så tag er i akt, och gå inte bort från den rätta vägen när jag inte längre är med er.
Människor, ingen profet eller budbärare kommer efter mig och ingen ny religion kommer att födas. Fundera därför väl och försök förstå orden jag förmedlat till er. Jag lämnar efter mig två saker; koranen och mitt exempel, Sunna, och följer ni dessa kommer ni aldrig att gå vilse.
Må var och en som lyssnar på mig föra mina ord vidare till andra, och må de i sin tur också föra dem vidare; och må de sista förstå mina ord bättre än de som lyssnar på mig direkt. Allah du må vara mitt vittne på att jag har förmedlat ditt budskap till ditt folk.”
Koranen är ett mirakel
Publicerat: 2010-11-14, 08:58:59 | Kommentarer: 0
Be mindful of death
Publicerat: 2010-11-14, 00:08:42 | Kommentarer: 1
"We should be ever mindful of death, which could come upon us at any time, suddenly and without warning"
Imam Ibn ul Qayyim Al Jawziyyah (rahimahullaah)
Jumu´ah
Publicerat: 2010-11-13, 23:46:16 | Kommentarer: 0
Profeten Muhammad (salla Allahu ´aleyhi wa sallam) sade:
"Den bästa dagen som solen stiger över är fredag, under denna dag skapades Adam, och under fredag tillträd han Paradiset, och under fredag tvingades han ut därifrån, och Domedagen kommer inte att inträffa på en annan dag än fredag"
(Muslim)
Hämnd
Publicerat: 2010-11-13, 19:05:27 | Kommentarer: 0
Man får varken skada eller återgälda/hämnas skadan.
(Ibn Majah, Daraqutni och andra)
Koran
Publicerat: 2010-11-13, 16:15:55 | Kommentarer: 0
[5:8] TROENDE! Stå fasta på Guds sida som vittnen för rätt och rättvisa och låt inte avoghet mot människor förmå er att avvika från rättvisans väg. Gör rätt - det ligger gudsfruktan närmast; Gud är väl underrättad om vad ni gör.
Hadith
Publicerat: 2010-11-13, 16:14:00 | Kommentarer: 0


God does not judge you according to your appearance and your wealth, but He looks at your hearts and looks into your deeds.” (Saheeh Muslim)

A moment
Publicerat: 2010-11-13, 14:33:21 | Kommentarer: 0
"This world is but a moment, so make it a moment of obedience."
[Imam Ash-Shaafi’ee (Rahimahullah)]
Att klä sig för uppmärksamhet
Publicerat: 2010-11-13, 02:38:31 | Kommentarer: 0

" Den som har på sig klädesplagg för denna världens uppmärksamhets skull, kommer Allâh klä i förnedringens klädsel på Domedagen för att därefter tända eld på den. "
(Abû Dâwûd och Ibn Mâdjah)
Sjutton ateister frågar om Allahs existens
Publicerat: 2010-11-12, 14:49:44 | Kommentarer: 1
ash-Shâfi´î sade:
“Sjutton ateister kom fram till mig på väg mot Gaza och sade: “Vad är beviset för att det finns en Skapare?” Jag sade till dem: “Kommer ni att tro i fall jag ger er ett tillräckligt bevis?” De sade: “Ja.” Då sade jag: “Blåbärsblad har alla samma smak, färg och doft. Om en silkeslarv äter det, kommer det ut bästa siden ur den. Om ett bi äter det, kommer det ut honung ur det. Om ett får äter det, kommer det ut avföring ur det. Materian är en. Om du anser det vara en orsak, så är det nödvändigt att en och samma sak kommer ut ur dem då materian är en och samma. Olika och skilda saker och ting skall alltså inte komma ut ur den. Den som anser det vara möjligt har lämnat det logiska och gett sig in i det vilseledda. Se hur dessa tillstånd ändras. På så sätt vet jag att det är en Skapare med vilja och styrka som ändrar deras tillstånd.”
ash-Shâfi´î sade:
“De kunde inte säga något. Därefter sade de: ”Du har kommit med det märkligaste.” De trodde och levde som Muslimer.”
Författare: Imâm Abû Bakr Ahmad bin al-Husayn al-Bayhaqî (d. 458)
Källa: Manâqib-ush-Shâfi´î (2/109)
Förhindra synder
Publicerat: 2010-11-12, 13:55:47 | Kommentarer: 0

--Hadith--
Publicerat: 2010-11-12, 13:28:43 | Kommentarer: 0

Kvinnans vallfärd utan Mahram
Publicerat: 2010-11-11, 21:02:06 | Kommentarer: 0
Det är inte tillåtet för en kvinna att resa utan Mahram oavsett om hon skall vallfärda eller göra någonting annat, oavsett om resan är kort eller lång, oavsett om hon är med andra kvinnor eller inte och oavsett om hon är ung eller gammal. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:
“En kvinna skall inte resa utan Mahram.”
Visheten bakom det är att kvinnans intellekt är ofullkomligt. Hon klarar inte av att försvara sig själv samtidigt som hon är byte för männen. Det finns risk att hon luras, överväldigas och blir svagare religiöst sett. På så sätt kommer hon att följa sina drifter och bli till ett byte. En Mahram skyddar och försvarar både henne och hennes heder. Sålunda är det ett villkor att en Mahram är könsmogen och vid sinnet.
Författare: Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn
Källa: an-Nahdj li Murîd-il-´Umrah wal-Hadjdj, sid. 7
- Hadith -
Publicerat: 2010-11-11, 02:12:57 | Kommentarer: 0
Abu Malik al-Harith ibn 'Asim al-Ash'ari berättade att profeten Muhammed sade:
Renhet är halva tron. al-hamdulillah (prisad vare Gud) fyller vågskålen. Subhan Allah (Gud är fulländad) och al-hamdulillah fyller ut det som är mellan himmel och jord. Bönerna är ljus, välgörenhet och godhet är ett bevis, tålamod är vägledning och Koranen är ett argument för eller emot er. Alla börjar sin dag med att köpslå om sin själ. Antingen befrias den eller så störtas den i fördärvet.
(Muslim)
Hadith - Sadaqa (allmosa)
Publicerat: 2010-11-11, 02:10:55 | Kommentarer: 0
(Muslim)
1 Att säga Subhan Allah .
2 Att säga Allahu akbar .
3 Att säga al-hamdulillah .
4 Att säga La ilaha illa Allah .
5 Dvs inom äktenskapet, allt sexuellt umgänge utanför äktenskapet är förbjudet
Härda för att uppnå det Allah älskar
Publicerat: 2010-11-10, 11:36:44 | Kommentarer: 0
As-Sa´di:
"Om folket kan härda för att uppnå värdsliga ändamål, ska de troende härda ännu mer för att uppnå det Allah älskar".
(Fath-ur-Rahim, sid.109)
Ayah [28:67]
Publicerat: 2010-11-10, 11:09:07 | Kommentarer: 0
"Men för den som känner ånger och antar tron och [därefter] lever ett rättskaffens liv, finns hoppet att allt [till sist] skall gå honom väl i händer."
[28:67]
Hadith
Publicerat: 2010-11-09, 22:20:03 | Kommentarer: 0

Abu Ruqayya Tamin ibn Aus ad-Dari berättade att profeten sade:
Religion 1 är uppriktighet. Vi frågade: Mot vem? Han svarade: Mot Gud och Hans bok, mot Hans sändebud, mot muslimerna och deras ledare.
(Muslim)
Video!
Publicerat: 2010-11-09, 06:55:56 | Kommentarer: 0
Ta på och ta av sandaler
Publicerat: 2010-11-08, 20:47:29 | Kommentarer: 0

Profeten ('alayhis-salam) sa:
"Om någon av er ska ta på sig sandaler, börjar han med högran. Och om han ska ta av sig dem, börjar han med vänstran."
(ash-Shama'il 68)
Se hårets form genom slöjan
Publicerat: 2010-11-08, 20:09:45 | Kommentarer: 2

al-Albani:
"Deeds without sincerity..."
Publicerat: 2010-11-08, 19:42:19 | Kommentarer: 0

"Deeds without sincerity are like a traveler who carries dirt in his water-jug. The carrying of it burdens him, and it brings no benefit."
[Ibn al-Qayyim]
The feeling of being strange
Publicerat: 2010-11-08, 18:40:38 | Kommentarer: 0


"Many times in many sitiuations the people that follow the religion of Allah feel a sense of not belonging, of being out of place, of not fitting in, and, in other words, of being strange. "Islam began as something strange, and it shall return to being something strange, so give glad tidings to the strangers.""
[Ibn ul Qayyim]


Kunskap
Publicerat: 2010-11-08, 17:23:17 | Kommentarer: 0
Profeten Muhammed (salla Allahu aleyhi wa sallam) sade,
"För den, som följer en väg i strävan efter kunskap, kommer Allah att underlätta vägen till paradiset"
(Muslim)
Ayah [7:54]
Publicerat: 2010-11-08, 11:43:52 | Kommentarer: 0
[7:54] ER HERRE är förvisso Gud som skapade himlarna och jorden under sex dagar och som tronar i Sin allmakts härlighet [över skapelsen]. Han låter natten svepa dagen [i sitt mörker] - den ena följer den andra i snabb följd. Sol, måne och stjärnor lyder Hans bud. Skapelsen är Hans och Han befaller över allt. Välsignad vare Gud, världarnas Herre!
Ayah [7:50-52]
Publicerat: 2010-11-08, 11:42:48 | Kommentarer: 0
[7:50] Och de vars arvedel är Elden skall ropa till dem som stigit in i paradiset: "Häll litet vatten över oss eller [kasta till oss] något av det som Gud har skänkt er!" De skall svara: "Bådadera har Gud nekat dem som avvisade tron,
[7:51] de som såg sin religion som en lek och ett tidsfördriv, därför att de hade fångats av det jordiska livets [lockelser]." [Och Gud skall säga:] "I dag har Vi glömt dem, liksom de glömde mötet denna Dag och inte trodde på Våra budskap.
[7:52] Ändå gav Vi dem en Skrift, där [allt] framställs fast och klart med [sann] kunskap, en vägledning och [en källa] till nåd för alla som tror."
"Pennan har lyfts för tre personer"
Publicerat: 2010-11-07, 22:03:54 | Kommentarer: 0
Profeten (salla Allahu aleyhi wa sallam) sade: ”Pennan har lyfts för tre [personer]: Ett barn fram tills puberteten, från den sovande tills han vaknat och från den person som tappat minnet fram tills han återfår det” [Återberättad av Abu Dawood, 4402].
Fasta de nio första dagarna i Dhul-Hijjah
Publicerat: 2010-11-07, 00:58:38 | Kommentarer: 0
Assalam wa aleikom syskon i Islam!
Idag (söndag) är det den första Dhul-Hijjah och den 16 november (tionde Dhul-Hijjah) är det eid al-Adha.
Att fasta de nio första dagarna i Dhul-Hijjah är en Sunnah.
Hunaydah ibn Khaalid rapporterade från hans fru som sade:
"Några av Profetens (salla Allahu ´aleyhi wa sallam) fruar berättade för mig att Profeten (salla Allahu ´aleyhi wa sallam) brukade fasta ´Ashoorah dagen, de nio första dagarna av Dhul-Hijjah och tre dagar varje månad (13, 14 och 15 varje månad)."
(Imam Ahmad, An-Nasaaee)
Kommentar: Imam An-Nawwawi (rahimahullah) sade angående att fasta de nio första dagarna av Dhul-Hijjah, "Det är extremt rekomenderat att göra det"
Jag hänvisar er dessutom till mitt tidigare inlägg: http://dawahsisters.blogg.se/2010/november/fortraffligheten-i-de-tio-forsta-dagarna-i-dh.html
Må Allah ge oss framgång! Må frid och välsignelser vara över vår Profet Muhammad, hans familj och följeslagare.
Quran
Publicerat: 2010-11-06, 22:10:19 | Kommentarer: 0
"Denna skrift - här råder inget tvivel - är en vägledning för dem som fruktar Gud och ständigt har Honom för ögonen"
[Koranen, al-Baqarah 2:2]
Kvinnan tvättar händerna och går ut
Publicerat: 2010-11-06, 19:20:01 | Kommentarer: 0
Fråga:
Är det tillåtet för kvinnan att tvätta kläder eller sina händer med parfymerat tvättmedel eller parfymerad tvål och gå ut bland främmande män?
Svar:
Nej, det är inte tillåtet om man kan känna doften.
Fråga:
Har det samma dom som parfym?
Svar:
Ja.
Skrivet av Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî
Källa: Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr (814)
Dhul hijjah
Publicerat: 2010-11-06, 00:18:01 | Kommentarer: 0
‘Abdullaah ibn ‘Umar rapporterade att Sändebudet (salla Allahu ´aleyhi wa sallam) sade:
“Det finns inga dagar som är större (bättre) hos Allaah och under vilka goda handlingar är mer kära Honom, än dessa 10 dagar. Därför, under denna tid recitera mycket tahleel (”La ilaaha ill-Allaah”), takbeer och tahmeed.”
(Ahmad, 7/224; Ahmad Shaakir klassar den saheeh).
Förträffligheten i de tio första dagarna i Dhûl-Hidjdjah
Publicerat: 2010-11-06, 00:15:28 | Kommentarer: 0
Om deras förträfflighet säger Allâh (ta´âlâ):
”Vid gryningsljuset och vid de tio nätterna.” (89:1-2)
Ibn ´Abbâs (radhiya Allâhu ´anhumâ) sade:
”De tio nätterna som Allâh svor vid är de tio första nätterna i Dhûl-Hidjdjah.” [1]
Samma sak sades av ´Abdullâh bin az-Zubayr, Masrûq, ´Ikrimah, Mudjâhid, Qatâdah, adh-Dhahhâk, as-Suddî, Muqâtil och andra.
at-Tabarî sade:
”Vi anser att den korrekta åsikten kring det är att det är de tio Slaktdagarna baserat på att Qur’ân-tolkarna är enade om det.” [2]
Ibn Radjab sade:
”De tio nätterna är de tio dagarna i Dhûl-Hidjdjah. Detta är det korrekta som majoriteten av Salaf och andra Qur’ân-tolkare höll som åsikt. Detta är det autentiska från Ibn ´Abbâs vilket rapporterats av honom via flera vägar.” [3]
al-Bukhârî rapporterade från Ibn ´Abbâs (radhiya Allâhu ´anh) som berättade att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade (i betydelse):
”Ingen handling är bättre än en handling under de Tio dagarna.” De sade: ”Inte ens Djihâd?” Han sade: ”Inte ens Djihâd. Det enda undantaget är en man som beger sig och strider med sitt liv och sin egendom för att därefter återvända utan något.” [4]
Imâm Ibn Radjab sade om denna hadîth:
”Denna hadîth bevisar att Allâh älskar handlingarna under dessa dagar mer än handlingarna under alla andra världsliga dagar, utan något undantag. Det som är mer älskvärt hos Allâh, är bättre än allting annat… Om handlingar under de Tio dagarna är bättre och kärare i Allâhs Ögon än under alla andra dagar, betyder det att en handling däri – även om det finns handlingar som är bättre än den – är bättre än i någon annan dag – även om den andra handlingen skulle vara bättre. Därför sade de: ”Allâhs sändebud, inte ens Djihâd för Allâhs sak?” Han sade: ”Inte ens Djihâd.” Därefter undantog han en typ av Djihâd och det är den bästa typen av Djihâd. Han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) ställdes frågan om den bästa typen av Djihâd. Han sade: ”Den vars häst slås med svärd och blod spills.” [5] Den som utför denna handling har den högsta positionen hos Allâh… Vad berör de resterande typerna av Djihâd, är handling i de tio dagarna i Dhûl-Hidjdjah bättre och kärare hos Allâh än dem. Samma sak gäller alla andra handlingar. Detta visar att en handling som är mindre bra och äger rum under en förträfflig tid förenas med handlingen som är bättre än den och får dess belöning att dubblas.” [6]
De lärda är oense om de tio nätterna i Dhûl-Hidjdjah är bättre än de tio sista dagarna i Ramadhân eller inte. Ibn Radjab (rahimahullâh) sade:
”Vad gäller dess dagar, hävdar några senare lärda att de tio nätterna i Ramadhân är bättre än Dhûl-Hidjdjahs nätter för att Qadr-natten [7] äger rum under dem. Denna åsikt är långsökt… Det korrekta är det vissa senare lärda har sagt, nämligen att dessa tio dagar tillsammans är bättre än de tio i Ramadhân, även om den bästa natten äger rum under de tio sista i Ramadhân.” [8]
[1] Tafsîr at-Tabarî (12/560).
[2] Ibid. (12/561).
[3] Latâ’if-ul-Ma´ârif, sid. 470.
[4] 979.
[5] Abû Dâwûd (1449).
[6] Latâ’if-ul-Ma´ârif, sid. 458-459.
[7] Till dem hör Shaykh-ul-Islâm Ibn Taymiyyah och Ibn-ul-Qayyim.
[8] Latâ’if-ul-Ma´ârif, sid. 468-469.
Författare: Shaykh Ibrâhîm bin ´Âmir ar-Ruhaylî
Källa: Tadjrîd-ul-Ittibâ´ fî Bayân Asbâb Tafâdhul-il-A´mâl, sid. 120-122
Maktabah al-´Ulûm wal-Hikam, 1424/2003
www.darulhadith.com
Al- Fawzaan - Nyckeln till lycka
Publicerat: 2010-11-05, 00:24:15 | Kommentarer: 0
al-Fawzan: Dessa tre frågor är nyckeln till lyckan: att vara tacksam om man får något, härdar om man sätts på prov och ber om förlåtelse om man syndar. (Sharh al-Qawa'id al-Arba'ah, sid. 7)
al-Fawzan: Den som då berövas på dem, eller någon av dem, är olycklig. (Sharh al-Qawa'id al-Arba'ah, sid. 7)
al-Fawzan: En person som syndar utan att be om förlåtelse och där till syndar ännu mer är riktigt olycklig. (Sharh al-Qawa'id al-Arba'ah, sid. 6)
Tala mjukt med din moder
Publicerat: 2010-11-05, 00:21:01 | Kommentarer: 0
Ibn 'Umar:
"Om du talar mjukt med din moder och ger henne att äta, träder du in i paradiset så länge du undviker stora synder."
(Adab Mufrad 8)
Dua - Att säga om man rör omkring i natten
Publicerat: 2010-11-04, 23:25:54 | Kommentarer: 3
Laa ‘ilaaha ‘illallaahul-Waahidul-Qahhaaru, Rabbus-samaawaati wal’ardhi wa maa baynahumal-’Azeezul-Ghaffaaru.
Det finns ingen värdig dyrkan förutom Allah, Den Ende, Den Segrande, Herre av himlen och jorden och allt som finns mellan dem, Den allsmäktige, den All-förlåtande
Al-Hakim graded it authentic and Ath-Thahabi agreed 1/540. Also see An-Nasa'i, 'Amalul-Yawm wal-Laylah, and Ibn As-Sunni. See also Al-Albani, Sahihul-Jami' As-Saghir 4/ 213.
Tawbah´s villkor
Publicerat: 2010-11-04, 20:57:16 | Kommentarer: 0
av Ibn Qayyim al-Djawziyyah
Shaykh ‘Abdullâh al-Ansâri sade: Villkoren för boten (tawbah) är tre:
1. Ånger;
2. lämnande [av synden]; och
3. att söka förlåtelse.
Ibn ul-Qayyim – må Guds nåd vara över honom – sade:
Det verkliga tawbah är att ångra vad som har skett; att lämna det i sitt tillstånd; och att bestämma sig för att aldrig mer återvända till det. Dessa tre sammanfaller i den stund då tawba görs för sannerligen är det i en sådan stund ångrande, lämnande och bestämmande.
Så i detta tillfälle återvänder han till [det naturliga tillståndet av Guds-] tjänande han skapats för. Och detta återvändande är den verkliga tawban.
Och då han(s tawbah) bygger på dessa tre har den uppfyllt villkoren för tawbah.
Så vad gäller ånger:
Tawbah är inte korrekt utan den. Ja om man inte ångrar sina skallösa (qabih) handlingar så är detta ett bevis för hans tillfredställelse med dem och att han håller fast vid dem. I Musnad återges: ”Ånger är tawbah” [Ahmad, Ibn Mâdjah och al-Hâkim. Al-Hâkim ansåg att denna traditon var autentisk (sahîh)].
Vad gäller lämnande:
Tawbah genomförs genom att man ommedelbart lämnar synden.
Och vad gäller att be om förlåtelse:
Det finns de människor som säger: Tawbah är inte fullständigt om man hoppar över att be om förlåtelse.
Men sannerligen övervinner förlåtelsen övertrampet. Att hoppa över förlåtelsen är snarare ett bekräftande av det [begågna övertrampet] och tawbah är inte korrekt [genomfört] förutom efter att man bett om förlåtelse.
Källa:
al-Djawziyyah, Ibn Qyyim, Madâridj us-sâlikîn, vol 1, Darulhadith 2003
Do not...
Publicerat: 2010-11-04, 20:15:49 | Kommentarer: 0
Do not be quick to judge, do not gossip, and do not be one of those who cannot be trusted to keep a secret, for beyond you (in the next world) there will be Hell to pay and (in this world) terrible trials.
[Bukhari]
Att frukta Allah
Publicerat: 2010-11-04, 19:33:22 | Kommentarer: 1
Umar ibn Abdul-Aziz sa:
"Gudsfruktan (Taqwa) är att undvika allt som Allah har förbjudit och att utföra allt som Han har beordrat"
(Tafsir al-Baqhawi)
Ayah [33:59]
Publicerat: 2010-11-03, 21:19:07 | Kommentarer: 0
"Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar - och till [alla] troende kvinnor - att de [utanför hemmet] noga sveper om sig sina ytterplagg; på så sätt blir de lättare igenkända [som anständiga kvinnor] och undgår att bli ofredade. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig" [33:59]
“O Prophet, tell your wives and daughters and the believing women to draw their outer garments around them (when they go out or are among men). That is better in order that they may be known (to be Muslims) and not annoyed…” (Qur’an 33:59)
Bröder sensemellan
Publicerat: 2010-11-03, 19:23:34 | Kommentarer: 0
Abu Hurayrah (radhi Allahu ´anhu) berättade att profeten (salla Allahu ´aleyhi wa sallam) sade:
"Undvik misstänksamhet, för misstänksamhet är den största lögnen. Var inte nyfikna på varandra, och spionera inte på varandra. Var inte avundsjuka mot varandra. Vänd inte ryggen åt varandra. Hys inte agg mot varandra. Utan var Allahs tjänare som bröder sensemellan."
(al-Bukhari "as-sahih" (6064) och Muslim "as-sahih" (2563))
Allâh
Publicerat: 2010-11-03, 15:34:11 | Kommentarer: 0
Av Nasir as-Sa'di
Han är den ende Gudomen, den som dyrkas. [Han är den] som förtjänar all Sin skapelses odelade dyrkan på grund av de perfekta och vackra gudomliga [egenskaper, namn och] attribut Han beskrivs med.
Gud – det finns ingen gud utom Han, den Levande, skapelsens evige Vidmakthållare.
Slummer överraskar Honom inte och inte heller sömn. Honom tillhör allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär. Vem är den som vågar tala [för någon] inför Honom utan Hans tillstånd?
Han vet allt vad [människor] kan veta och allt som är dolt för dem och av Hans kunskap kan de inte omfatta mer än Han tillåter.
Hans allmakts tron omsluter himlarna och jorden. Att värna och besvara dem är för Honom ingen börda. Han är den höge, den Härlige.
[Koranen, al-Baqarah 2:255]
Källa:
Nasir as-Sa‘di, An Explanation to the Beautiful and Perfect Names of Allah, Daar us-Sunnah publ. Birmingham 2001
Tafsir - Skydda er själva och era familjer från elden
Publicerat: 2010-11-03, 15:15:01 | Kommentarer: 2
Utdrag ur Tafsîr Ibn Kathîr Tafsîr på vers 6 av surah At-Tahrîm
"Oh ni som tror,
skydda er själva och era familjer från den eld som har människor och stenar till bränsle…"
[Koranen, At-Tahrîm 66:6]
'Alî Ibn Abi Talhah återberättade från Ibn 'Abbâs; "…skydda er själva och era familjer från den eld…" Han sade, "[Genom att] arbeta i lydnad för Gud, undvik olydnad mot Gud och beordra era familjer att minnas Honom , och sedan kommer Gud att rädda er från Elden." [At-Tabari 23:491]
Mujâhid kommenterade också versen, "…skydda er själva och era familjer från den eld…" med orden: "Ha taqwâ inför Gud och beordra era familjer att ha taqwa inför Honom." [At-Tabari 23:492]
Qatâda sade: "Han kommenderar lydnad mot Gud, att man inte skall vara olydig mot Honom, han kommenderar sin familj att lyda Hans order och hjälper dem att handla i enlighet med dem. Då han ser olydnad, stoppar han dem och förbjuder dem att göra det." [At-Tabari 23:492]
På liknande sätt sade Ad-Dahhâk och Muqâtil; "Det är en plikt för muslimen att lära sina nära familje medlemmar och sina manliga och kvinnliga slavar det som Gud har gjort obligatoriskt för dem och vad Gud har förbjudit för dem." [Al-Qurtubi 18:196]
Det finns en profettradition [hadîth] som bekräftar betydelsen av denna vers [âyah]. Ahmad, Abû Dâwud, och At-Tirmidhi nedtecknade att Ar-Rabî' bin Sabrah sade att hans fader sade att Guds budbärare (må Guds frid och välsignelser vara över honom) sade: "Beordra barnen att förätta bön då de blir sju år gamla, och då de blivit tio, tillrättavisa dem då [om de inte ber]." Detta är den berättelse som Abû Dâwud samlade; At-Tirmidhi sade, "Denna hadîth är hasan"
Källa: Kathîr, Ibn, Tafsîr Ibn Kathîr (abridged), volume 6, darussalam publ. Riyadh 2000 [sid. 687-689]
Koranvers från Muhammed Knut Bernströms "Koranens Budskap" (proprius 1998), något modifierad av sammanställaren.
Lydnad till modern
Publicerat: 2010-11-02, 17:20:31 | Kommentarer: 0
Ibn ’Abbas (radhiya Allâhu ´anh) sade:
Jag känner inte till att det finns någon handling som tar en närmare Allah än lydnad till modern.
(Adab Mufrad 3)
"Ta emot sanningen.."
Publicerat: 2010-11-02, 17:06:34 | Kommentarer: 0

´Abdullâh bin Mas´ûd (radhiya Allâhu ´anh) sade:
“Ta emot sanningen även om den som kommer med den till dig är fjärran från dig och föraktad, och avvisa lögnen även om den som kommer med den till dig är dig nära och kär.”
(al-Fawâ’id, sid. 217, av Imâm Ibn-ul-Qayyim)
Bevara Allah i minnet
Publicerat: 2010-11-01, 20:25:59 | Kommentarer: 0

Jag skrattar åt personen..
Publicerat: 2010-11-01, 16:18:51 | Kommentarer: 0


Salmân al-Fârisî (radhiya Allâhu ´anh) sade:
”Jag skrattar åt personen som hoppas på den här världen samtidigt som döden söker honom, personen som försummar döden samtidigt som döden inte försummar honom och personen som skrattar med munnen full utan att veta om hans Herre är arg på honom eller nöjd med honom.”
(az-Zuhd, sid. 225, av Imâm Ahmad bin Hanbal)