Religionen Islam. Del 2/4
Publicerat: 2010-09-08, 21:20:27 | Islam | Direktlänk | Kommentarer: 0
Allah har gjort det obligatoriskt för alla människor att underkasta sig Honom i lydnad genom sändebudet. Han sade då Han tilltalade Sitt sändebud:
”Säg: O människor, jag är Allâhs sändebud till er alla, Den som äger himlarna och jorden, ingen är värd dyrkan förutom Honom, Han ger liv och ger död, så tro därför på Allâh och Hans sändebud, profeten som varken kan läsa eller skriva som tror på Allâh, och Hans ord, följ honom i hopp om att bli vägledda" [al-A’raf:158]
Och i Sahîh Muslim finner vi rapporteringen från Abû Hurairah att Allâhs sändebud salla Allau ´alayhi wa sallam sade:
"Vid den vars Hand Muhammads själ ligger i. Ingen hör om mig, varken en jude eller kristen för att sedan dö utan att tro på det jag sändes med – förutom att han kommer att tillhöra helveteseldens invånare."
Tron på honom betyder; att bekräfta det han kom med, med acceptans och underkastelse. Det är alltså inte endast att bekräfta. Av den anledningen räknas inte Abû Tâlib som en som trodde på Sändebudet trots att han bekräftade det han kommit med och vittnade om att hans religion var den bästa av alla religioner.
Religionen Islam innefattar all godhet/välfärd som de tidigare religionerna bestått av, men den skiljer sig från dem då den passar alla tider, platser och nationer. Allâh, Den Högste, sade då Han tilltalar Sitt sändebud:
”Sannerligen har Jag sänt ned till dig boken med sanningen, och den bekräftar de skrifter som kom innan den och den är trovärdig i dess höghet och ett vittne över de [tidigare skrifterna]" [al-Mâ’idah:48]
Betydelsen av att den passar för alla tider, platser och nationer är att det inte går emot en nations välfärd att hålla fast vid den, vilken tid eller plats det än handlar om. Tvärtom så innebär det välfärd för nationen att hålla fast vid den. Det betyder inte att religionen anpassar sig till varje tid, plats och nation, vilket vissa människor önskar.