Tawhîd - Islamisk monoteism, del 1
Publicerat: 2011-01-26, 02:02:48 | Tawhid | Direktlänk | Kommentarer: 0

Tawhîd är det största Allâh har påbjudit människan, och det gemensamma budskapet från alla sändebud. Genom förståelse av Tawhîd lär vi känna vår Skapare, i den mån Han tillåter. Ordet Tawhîd kommer från det arabiska ordet wahhada som språkmässigt betyder ”att ena, göra någonting till ett”. I islamisk mening innebär det att skilja ut Allâh ensam, med all dyrkan.
Tawhîd delas in i tre kategorier:
Tawhîd ar-Rubûbîyah - Tron på enigheten i Allâhs herravälde
Tawhîd al-Asmâ was-Sifât – Tron på enigheten i Allâhs namn och egenskaper
Tawhîd al-Ulûhîyah/al-’Ibâdah – Dyrkan ägnad endast Allâh
Dessa tre aspekter av Tawhîd är inkluderade i innebörden av ”La ilâha illâ Allâh (det finns ingen sann gud utom Allâh). Vidare är det av högsta vikt att följa Allâhs Sändebud Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam); då detta är en del av dyrkan till den ende Guden (Tawhîd-al-Ulûhîyah). Detta är inkluderat i betydelsen av ”Ashhadu an-na Muhammad-an Rasul-ul-lah” (Jag vittnar om att Muhammad är Allâhs Budbärare). Detta i sin tur betyder att ingen annan har rätt att följas förutom Allâhs Sändebud. Allâh säger:
”Tag emot allt av vad Sändebudet ger er, och avstå från allt han förbjuder”. [59:7]
La ilâha illâ Allâh är grunden för Tawhîd (Islamisk monoteism) och Islâm. Det är ett komplett levnadssätt där alla former av dyrkan (av Allâh) förverkligas. Detta händer när en muslim helt hänger sig åt Allâh, endast åkallar Honom, hänvisa alla frågeställningar (om rätt och fel) till Hans lag, och utesluter alla andra lagsystem.
Ordet ilah (gud), betyder ”en som dyrkas”, dvs. åtlyds och ej trotsas, genom djup respekt och vördnad, kärlek, fruktan, hopp och som åkallas och anförtros tillit. Den som istället riktar någon av dessa angelägenheter (vilka är Allâhs rättigheter) till en skapad varelse, har låtit sin uppriktighet avta i sitt uttalande av La ilâha illâ Allâh, och dyrkat en skapad varelse vid sidan av Allâh.
Allâh säger:
“Allâh förlåter inte den som sätter medgudar vid Hans sida; men Han förlåter den Han vill hans mindre synder; och den som sätter medhjälpare vid Allâhs sida har drivit synden till dess yttersta gräns.” [4:116]
Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade: ”Den som säger La ilâha illâ Allâh med Ikhlas (uppriktighet) kommer att träda in i Paradiset” [1]
Den uppriktige är den som förstår och agerar i enlighet med de villkor som La ilâha illâ Allâh medför, bjuder in andra till det, och ger det företräde över alla andra ämnen, eftersom det är den korta men innehållsrika formeln för Tawhîd (Islamisk monoteism); syftet vilket människan skapades för. Därför kommer La ilâha illâ Allâh att vara till fördel för den som vittnar om det och anpassar sitt liv efter dess betydelse och mening och inte ogiltigförklarar det genom att sätta någon vid Allâhs sida, t ex genom att åkalla de döda eller bönfalla levande varelser i deras frånvaro.
Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:
”Den som säger La ilâha illâ Allâh, kommer att ha detta som sin räddning en dag; oavsett vad som befaller honom innan dess” [2]
[2] Återberättad av al-Baihaqi och förklarad autentisk av al-Albânî i as-Sahîhah