Salât-ul-´Îd skall förrättas i en Musallâ, inte i en moské
Publicerat: 2010-08-22, 15:11:57 | Ramadhân | Direktlänk | Kommentarer: 0
Flera lärde har nämnt att det hör till hans (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) vägledning att alltid förrätta de två ´Îd-bönerna i en Musallâ.
Flera hadîther stödjer detta och därför måste något av det klargöras så att läsaren ser att det jag nämnt är korrekt. Jag säger:
Den första hadîthen: Den rapporteras av Abû Sa´îd al-Khudrî (radhiya Allâhu ´anh) som sade:
”Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) brukade gå ut på Fitr- och Adhhâ-dagen till en Musallâ. Det första han gjorde var att förrätta bönen. Efter att ha avslutat den, vände han sig mot människorna som satt i rader. Han brukade tillrättavisa dem, råda dem och befalla dem. Om han ville sända iväg en trupp, gjorde han det, och om han ville beordra något, gjorde han det.”
Abu Sa´îd sade:
”Människorna är fortfarande upprättade i detta tillstånd.”
Rapporterad av al-Bukhârî (2/259-260), Muslim (3/20), an-Nasâ’î (1/234), al-Muhâmilî i ”Kitâb-ul-´Îdayn” (2/86), Abû Nu´aym i ”al-Mustakhradj” (2/10/2) och al-Bahyaqî (3/280).
Den andra hadîthen: Den rapporteras av ´Abdullâh bin ´Umar (radhiya Allâhu ´anh) som sade:
”På ´Îd-dagen brukade Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) bege sig till en Musallâ medan ett litet spjut bars framför honom. När han väl kommit fram till Musallâ, borrades spjutet ned i marken framför honom. Följaktligen förrättade han bönen mot den eftersom de bad på ett öppet fält utan något framför dem.”
Rapporterad av al-Bukhârî (1/354), Muslim (2/55), Abû Dâwûd (1/109), an-Nasâî (1/232), Ibn Mâdjah (1/392) och Ahmad (6286) och formuleringen är Ibn Mâdjahs. Den är fullkomligast och dess berättarkedja är autentisk. Likaså har den rapporterats av al-Muhâmilî (2/26-36), Abûl-Qâsim ash-Shahâmî i ”Tuhfat-ul-´Îd” (14-16) och al-Bayhaqî (3/284-285).
Den tredje hadîthen: Den rapporteras av al-Barâ’ bin ´Âzib (radhiya Allâhu ´anh) som sade:
”På Adhhâ-dagen gick Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) ut till en Musallâ och förrättade två Rak´ât. Därefter vände han sig mot oss och sade: ”Den första ritualen vi gör i dag är att förrätta bönen. Därefter återvänder vi och slaktar. Den som gör det har handlat enligt vår Sunnah, och den som slaktar innan det, har enbart påskyndat det åt sin familj utan att det har något med ceremonin att göra.””
Rapporterad av al-Bukhârî (2/372), Ahmad (4/282) och al-Muhâmilî (2, 90 och 96) och formuleringen är al-Bukhârîs.
När du känner till dessa hadîther, ser du att de utgör ett slående bevis på att det hör till Sunnahn att förrätta ´Îd-bönerna i Musallâ. Denna åsikt hålls av majoriteten lärde. I ”Sharh-us-Sunnah” säger Imâm al-Baghawî:
”Det är Sunnah att Imâmen går ut till en Musallâ för att förrätta ´Îd-bönerna om det inte förekommer något hinder. I så fall förrättas de i moskén.”
Det vill säga en lokal moské.
Imâm an-Nawawî sade i ”Sharh Sahîh Muslim” när han kommenterade den första hadîthen:
”Detta är beviset för den som säger att det är rekommenderat att gå ut och förrätta ´Îd-bönen i en Musallâ samt att det är bättre än att förrätta den i moskén. Denna handling har utförts av människorna i de flesta länder.”
Författare: Imâm Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî
Källa: Salât-ul-´Îdayn fîl-Musallâ hiyâ as-Sunnah, sid. 15-20